Met meer dan 5% marktaandeel binnen de hele categorie sluit alcoholvrij bier aan bij een onderliggende trend die zich ook de komende jaren verder zal doorzetten. Dankzij ‘klassieke’ krachtpatsers als Jupiler of Leffe 0,0% evolueert het aanbod steeds verder met nieuwe producten, van sterke bieren zonder alcohol tot fruitige alternatieven. 

Vijf jaar geleden verkocht meer dan de helft van de brouwerijen in ons land nog niet eens een alternatief zonder alcohol. Vandaag is er geen enkele meer die nog niet op de trein is gesprongen. Dat toont hoe belangrijk deze beweging is, die in de loop van het jaar sterke groeipieken kan vertonen, bijvoorbeeld in januari tijdens Dry January en in februari tijdens Tournée Minérale, maar ook in de zomer. Tijdens Tournée Minérale merkte Carrefour bijvoorbeeld een daling van zijn verkoop van alcoholhoudend bier met 4% (meer dan voor sterkedranken en niet-bruisende wijnen, waar de verkoop met 2% afnam) en tegelijk een toename van de verkoop van alcoholvrije bieren met 30%. Carrefour meldt dat vandaag 7% van het verkochte volume aan bier bestaat uit alcoholvrij bier. Dat is minder dan bij de sterkedranken en de aperitieven (22%), maar meer dan voor stille wijnen (2%). Alle winkelketens kunnen trouwens mooie resultaten voorleggen. Bij Delhaize melden ze een groei van 23,1% voor alcoholvrije bieren in het afgelopen jaar. Op het moment dat u dit artikel leest telt Colruyt meer dan veertig referenties – dat is 60% meer dan twee jaar geleden! Volgens NielsenIQ zal het fenomeen zich de volgende jaren duidelijk nog verder uitbreiden. In 2024 was alcoholvrij bier goed voor 5,6% van de totale waarde aan bieren die in de Belgische retail werd verkocht. Vlaanderen staat daarbij al verder (6,4% marktaandeel) dan Wallonië (4,5%). In totaal had dit segment in 2024 een waarde van meer dan 56 miljoen euro (tegenover in totaal 1 miljard voor de bieren) en volgens de vooruitzichten van NielsenIQ zou die waarde op vier jaar tijd nog met 50% verder groeien.