De alcoholmarkt gaat al jaren achteruit en er lijkt maar geen einde te komen aan die neerwaartse spiraal. Hoe komt dat en is er nog beterschap op komst?  

De lente is in het land en dus ook het mooie weer. Het ideale moment om met z’n allen gezellig een apero te houden en daar hoort in veel gevallen een lekker verfrissende cocktail of een ander alcoholisch drankje bij. Toch zien we dat dit de laatste jaren niet meer zo vanzelfsprekend is. De alcoholmarkt kent immers al jaren een daling. “Alcohol is een categorie die al bijna 10 jaar onder druk staat. Het is een categorie waar meer consumenten vertrekken dan bijkomen”, klinkt het bij Delhaize. En het ziet er niet naar uit dat het snel beter zal gaan. Volgens recente marktcijfers van NielsenIQ (MAT P13 2024) daalde de alcoholcategorie het afgelopen jaar met 3,48% in waarde en met 3,82% in volume, ondanks slechts een lichte prijsstijging van 0,35%. Ook bij de aperitieven is het niet veel beter. Het segment had af te rekenen met een prijsstijging van 3,05%. Dat resulteerde weliswaar in een lichte stijging in waarde van 0,95%, maar zorgde er ook voor dat de volumes terugvielen met 2,03%. “De meest getroffen segmenten zijn whisky, gin en jenever, zowel op de korte als op de lange termijn”, merkt Delhaize op. “Gin heeft een enorme piek gekend tijdens corona, maar heeft het nu al enkele jaren moeilijk omdat de hype voorbij is. Consumenten zijn duidelijk op zoek naar een nieuwe aperitiefspirit. We zien dat andere moderne aperitiefdrinks, met name spritz, het zeer goed doen. De spritz-kaart in on-trade wordt steeds uitgebreider en trekt nieuwe, jongere consumenten aan”, verklaart Vincent Vanden Poel, commercial excellence manager Belux bij Bacardi-Martini. “Alles wat premix is groeit trouwens ook sterk omwille van de convenience trend. Vooral de blikjes doen het zeer goed, omdat de aankoopprijs redelijk laag is tegenover de andere alcoholische dranken. Bovendien is het een heel dynamisch en nieuw assortiment met meer trending, tropical smaken zoals watermeloen die meer relevant zijn naar de jongere generatie toe.” Tot slot ziet Bacardi-Martini een sterke uplift bij vodka. “Het succes valt deels te verklaren door de veelzijdigheid als basis voor longdrinks of cocktails”, vervolgt Vanden Poel.