Ahold Delhaize
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Ahold Delhaize
Ahold Delhaize heeft zopas zijn kwartaal- en jaarcijfers bekend gemaakt. De groei vertraagt in de Verenigde Staten, maar stijgt in Europa. De groep rekent op stabiliteit voor 2024.
De groep Ahold Delhaize sloot het boekjaar 2023 af met een netto-omzet van 88,6 miljard euro en een onderliggende operationele marge van 4,1%, in lijn met de oorspronkelijke prognoses. De groep genereerde een kasstroom van 2,4 miljard euro. Alleen al in het vierde kwartaal van het jaar bedroeg de omzet 23 miljard euro, een stijging van 1,9% tegen constante wisselkoersen en een daling van 1,4% tegen actuele wisselkoersen. De vergelijkbare omzet exclusief brandstof daalde met 1,0% in de Verenigde Staten en steeg met 6,5% in Europa (tot 9,2 miljard euro). CEO Frans Muller verklaart de groei in Europa: "Dit is een solide resultaat, dat samengaat met de eerste positieve volumetrends sinds meer dan twee jaar. De sleutel van deze mijlpaal was de continue focus van onze merken op de uitrol van lokale dagelijkse lage prijzen. Onze merken hebben hun aanbod in de regio uitgebreid tot 7.000 huismerkproducten, waarmee ze tegemoet komen aan de behoefte van klanten aan artikelen van hoge kwaliteit tegen betaalbare prijzen." Zoals gewoonlijk geeft de groep weinig details over zijn activiteiten in België en laat het enkel weten dat "107 (van de 128) Delhaize-winkels tot nu toe overeenkomsten hebben ondertekend met zelfstandige ondernemers. We beginnen bemoedigende resultaten te zien, met een versnelling van de verkoop en een stabilisering van het marktaandeel van de omgebouwde winkels." Hij wijst er ook op dat de operationele marge van Europa in het vierde kwartaal (3,2%) werd beïnvloed door de 32 miljoen euro aan herstructureringskosten “die gelinkt zijn aan Belgische initatieven".
Wilt u meer weten over de visie van Ahold Delhaize? Schrijf u dan zeker in voor Gondola Day op 16 mei. Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, tekent namelijk present als een van de sprekers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?