Growing Together, is de naam van Ahold Delhaize's strategie voor de periode 2025-2028. Ze  stelt ambitieuze groei- en margedoelstellingen en spreekt ook over nieuwe manieren om dit mogelijk te maken, met kostenbesparingen en het gebruik van digitaal en AI.

Ahold Delhaize kondigde vandaag de lancering aan van haar nieuwe strategie 'Growing Together' voor de periode 2025-2028. Ze streeft naar een gemiddelde jaarlijkse netto-omzetgroei van 4%, maar ook naar een onderliggende operationele marge van 4%. Om dit te bereiken wil de groep cumulatief 5 miljard euro besparen, door gebruik te maken van oplossingen die worden aangeboden door AI en automatisering in de toeleveringsketen, winkeloperaties en backoffice, maar ook “door ons operationele model te vereenvoudigen en te verfijnen zodat we efficiënter en duurzamer kunnen opereren”, met andere woorden door meer traditionele kostenbesparings- en herstructureringsmaatregelen.

Omnichannel en eigen merken

“We weten dat een omnichannel shopper 1,5 tot 3 keer meer bij ons besteedt in onze meer mature markten”, legt de groep uit. “Daarom willen we, door onze loyaliteitsprogramma's zodanig te transformeren dat ze worden aangestuurd door digitale content, de penetratie van omnichannel loyaliteitsverkopen verhogen tot meer dan 80% in 2028. Tegelijkertijd zijn we van plan om klanten met een fysieke klantenkaart te laten overschakelen naar onze digitale apps, wat zou moeten leiden tot een snelle toename van het aantal maandelijks actieve gebruikers; we streven naar 30 miljoen tegen 2028.” De groep wil het marktaandeel van de eigen merken vergroten tot 45% van de totale verkoop in winkels, een cijfer dat in Europa geen verrassing zal zijn, maar in de VS zeker een ambitieus doel is.

Geplande investeringen in het Amerikaanse netwerk

Ahold Delhaize is duidelijk van plan om te investeren in zijn Amerikaanse netwerk, aangezien het persbericht melding maakt van “een terugkeer naar meer uitgesproken organische winkelgroei in de Verenigde Staten (...), in het bijzonder met de versnelling van onze Food Lion- en Hannaford-merken en de revitalisering van Stop & Shop. We zullen de waarde voor klanten verbeteren door investeringen in de prijs en de klantervaring verbeteren door 1.000 gerichte renovaties en nieuwe winkels.” Op ons continent benadrukt Ahold Delhaize “het voortzetten van ons Benelux-bolwerk via Albert Heijn, Delhaize en Bol en het benutten van nieuwe groeikansen in de regio Centraal en Zuid-Oost-Europa.”