Ahold Delhaize sluit zich aan bij het initiatief ‘10x20x30’ van het World Ressources Institute. Dat initiatief verzamelt 10 retailers die zich samen met hun 20 belangrijkste leveranciers engageren om de helft van hun voedselverliezen en – afval te verminderen tegen 2030.

Wereldwijd gaat een derde van voeding verloren of wordt het verspild, met grote repercussies op de economie, omgeving en voedselveiligheid. Die verliezen en verspilling lopen op tot 940 miljard dollar per jaar en zijn verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. En terwijl een miljard ton voeding wordt weggegooid of verloren gaat, lijden een op negen mensen wereldwijd van ondervoeding. De voedingsindustrie heeft zonder twijfel een rol te spelen in de strijd tegen de verspilling. Via het initiatief ‘10x20x30’ proberen 10 retailers daar verbetering in te brengen.

Concreet engageren de 10 retailers zich met hun 20 belangrijkste leveranciers om hun voedselverliezen en verspilling te halveren tegen 2030. Bij die retailers zit de groep Ahold Delhaize. Het initiatief werd gelanceerd tijdens de Week van het Klimaat in New York. “De voedselverspilling verminderen in onze winkels en onze distributieketen is een goeie zaak voor onze onderneming, het klimaat en de voedselveiligheid. We sluiten ons bij dit begeesterende initiatief aan om nieuwe mogelijkheden te creëren voor het verminderen van voedselverspilling”, aldus Frans Muller, president en CEO van Ahold Delhaize.

“Het is belangrijk om minder voeding te verspillen om onze natuurlijke bronnen te behouden en de voedselveiligheid te verbeteren”, zegt Megan Hellsteddt, VP Sustainable Retailing. “We hebben de verbeteringen geïdentificeerd die we kunnen aanbrengen in onze eigen activiteiten en vragen dat onze leveranciers dat ook doen.” Behalve Ahold Delhaize zijn ook Aeon, Ikea Food, Kroger, Metro, Pick n Pay, The Savola Group, Sodexo, Tesco en Walmart lid van het initiatief.