Action heeft een heel goed eerste kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 17% tegenover een jaar eerder en het zit in Europa dicht tegen 3.000 winkels aan. De discounter wil dit jaar elke dag een nieuwe winkel openen.

De netto-omzet van non-food discounter Action steeg met 17% tot euro 3,5 miljard in het eerste kwartaal van 2025. De like-for-like omzet steeg met 6,2%. Action verwelkomt nu gemiddeld 19,7 miljoen klanten per week, dat zijn 2,9 miljoen meer klanten dan in dezelfde periode vorig jaar. De Nederlandse discounter heeft in het eerste kwartaal 49 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal aantal winkels op 2.967 komt. Action verwacht de mijlpaal van 3.000 winkels te bereiken in het tweede kwartaal van 2025. “Dit moment zal worden gevierd met klanten, collega’s en leveranciers”, zegt het bedrijf in een persbericht. Op 5 april opende Action zijn eerste winkel in Zwitserland, het dertiende land waar het actief is. Dit najaar gaat de discounter van start in Roemenië. CEO van Action, Hajir Hajji: “De wereld ervaart een volatiel en onzeker begin van 2025. In deze marktomstandigheden zien we dat consumenten blijven terugkeren naar Action voor hun alledaagse benodigdheden en huishoudelijke aankopen. Onze unieke formule van goede kwaliteitsproducten tegen de laagste prijs, gecombineerd met onze vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, zijn de belangrijkste drijfveren van onze snelle groei en dat werkt overal. We zagen dit opnieuw toen we onze eerste drie winkels in Zwitserland openden, die door klanten in recordaantallen werden bezocht.”