Action, dat op dit moment 198 winkels heeft, kondigde recent zijn ambitie aan om in totaal 200 winkels te bezitten op Belgische bodem. Met het plan om op 28 oktober de 200ste winkel te openen in Mechelen, is die doelstelling bijna bereikt.

De nieuwe winkel van Action, met een oppervlakte van 1.000 vierkante meter, komt er in het winkelcentrum Malinas in Mechelen. In dit winkelcentrum van 24.000 vierkante meter, dat eind dit jaar wordt geopend, verschijnt ook de eerste Albert Heijn XL in België. "Deze locatie is een duidelijke bevestiging van de verdere ontwikkeling van Action als discounter”, vertelt Frank Van Rutten, woordvoerder van Action, aan Gondola. "Historisch gezien is het onze filosofie geweest om ons te vestigen op aantrekkelijke locaties buiten de stadscentra, maar nu breiden wij ons langzaam uit naar een mix, aangevuld met dit type winkelcentrum. Wij vestigen ons inderdaad vaker in of in de buurt van winkelcentra, zoals het geval was op de Meir in Antwerpen, Docks in Brussel, Rive Gauche in Charleroi en Media Cité in Luik. Deze winkelcentra staan in contact met een breed publiek en met retailers die veel bezoekers trekken. Ons bereik in België evolueert voortdurend. Nieuwe locaties zoals winkelcentra (groot, veel parkeerplaatsen, goede infrastructuur) worden daarom steeds interessanter voor ons. Hierdoor kunnen wij een bredere klantenkring bereiken.” Action heeft momenteel al een winkel in Mechelen, gevestigd in de Nekkerspoelstraat 455, en dit najaar komt er dus een tweede winkel in de stad.

200 winkels en nog groeiende

Action zet ook zijn expansie in Europa voort. "We zijn van plan om dit jaar 300 nieuwe verkooppunten te openen in negen landen", vertelde de Nederlander Sander van der Laan, die sinds 2015 aan het hoofd staat van Action, onlangs aan het tijdschrift Trends. "Wij zijn nu aanwezig in negen Europese landen. Door de crisis moesten we onze entree in Tsjechië en Noord-Italië uitstellen, maar nu zijn we er klaar voor. En begin volgend jaar openen we onze eerste winkel in Spanje, in Catalonië. Het is dan ook in deze landen dat wij in de toekomst de meeste verkooppunten willen openen. Tegelijkertijd openen wij een distributiecentrum in Bratislava, Slowakije. Het zal onze Oostenrijkse en Tsjechische winkels bevoorraden.”