Low-end retailer Action is volgens zijn eigenaar, investeringsfonds 3i, 29,4 miljard euro waard. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2019 en veel meer dan Carrefour of zelfs Ahold Delhaize.

Volgens zijn eigenaar, het Britse investeringsfonds 3i, is de Nederlandse keten Action 29,4 miljard euro waard, meldt Het Financieele Dagblad op basis van een financieel verslag van het moederbedrijf. Ter vergelijking: dit is meer dan de winkelketens Carrefour en Ahold Delhaize. Hoewel beide ongeveer acht keer de omzet van de low-end retailer hebben, kan de eerste bogen op een beurskapitalisatie van 'slechts' 25 miljard euro en de laatste op iets minder dan 11 miljard euro. Om tot dit bedrag van 29,4 miljard euro te komen, dat drie keer zoveel is dan vier jaar geleden, waardeert 3i - dat 54,8% van de aandelen van de retailer in handen heeft -, het niet beursgenoteerde Action jaarlijks tegen 18,5 keer zijn ebitda, goed voor 1,6 miljard euro in 2023.

Winstgevendheid en inkoopkracht

De low-cost retailer heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Vorig jaar steeg niet alleen de ebitda met 28%, maar steeg ook de omzet met meer dan 27% tot 11,3 miljard euro ten opzichte van 2022. Bovendien bereikte de winstmarge 14,3%, tegenover 13,6% een jaar eerder en de 'magere' 10% in 2019. Een benijdenswaardig niveau van winstgevendheid, mogelijk gemaakt door een bedrijfsmodel dat heeft kunnen inspelen op de verwachtingen van de consument en een steeds grotere schaal. "De volumes die we inkopen zijn echt aanzienlijk", legde toenmalige CEO Sander van der Laan een paar jaar geleden uit, aan Belga. "Een lokale winkelketen koopt een paar honderdduizend iPhone-cases. Wij kopen er een paar miljoen. Volgens de klassieke economische wet beschikken wij dus over inkoopkracht.” In 2023 opende de keten zijn 500ste winkel in Duitsland, zijn 300ste in Polen en zijn 100ste in Oostenrijk, voor een totaal van 303 nieuwe openingen in één jaar. De keten heeft nu 2.566 verkooppunten in 11 Europese landen (binnenkort 12, met Action dat deze maand van plan is te openen in Portugal), waaronder 215 in België, met wereldwijd zo’n 80.000 werknemers. Voeg daarbij sobere winkels op minder begeerde locaties (met lage huurprijzen) en minimale uitgaven aan communicatie en reclame, en je hebt een succesrecept voor een bedrijf dat na 30 jaar bijna 30 miljard euro waard is... en niet van plan is het daarbij te laten.