AB InBev probeert een deel van de markt van de sterke blonde bieren te veroveren met haar nieuwe bier: Victoria. Een rechtstreekse aanval op biergigant Duvel, aldus De Tijd. 

Door de lancering van zijn nieuwe Belgische bier begeeft bierbrouwerij AB InBev zich in het rechtstreekse vaarwater van Duvel, de leider in het segment van de sterke blonde bieren (8,5% alcohol). Het nieuwe Victoria-bier is “gebrouwen ter ere van de overwinning van de aartsengel Michaël, de beschermheilige van de stad Brussel, op de duivel in 1695”, aldus de Leuvense biergigant. Moeten we dit zien als een rechtstreekse aanval op Duvel? De naam van het nieuwe bier: Victoria suggereert het alleszins wel, aangezien die erg lijkt op Victory Ale, het bier dat Duvel ruim een eeuw geleden lanceerde. 

“Een nieuw merk dat een marktleider frontaal aanvalt in woord en beeld, dat is ongezien”, verklaart Marc Fauconnier, de voorzitter van FamousGrey, aan De Tijd. “Het gaat verder dan een typisch Amerikaanse aanval van bijvoorbeeld Pepsi op Coca-Cola. Het etiket is echt anti-Duvel. Eigenlijk is Duvel zelfs de bestaansreden van dit bier. De marketeers van AB InBev hebben echt wel ballen en zoeken de grenzen van het genre op.”

Bij AB InBev nuanceren ze de lancering van het nieuwe bier. “Een sterk blond bier zit nog niet in ons gamma. Het is het voorbije jaar een van de sterkst groeiende segmenten van de markt”, aldus woordvoerster Karolien Cloots. Bij de Leuvense biergigant willen ze echter niet openlijk de vergelijking met Duvel maken. “We kijken naar onszelf en we zijn trots dat we een eigen sterk blond bier hebben ontwikkeld”, vervolgt de woordvoerster. En ook voor Marc Fauconnier is het nieuwe Victoria-bier geen plagiaat van Duvel, aangezien het een eigen verhaal vertelt.

Eerdere aanvallen

Het is niet de eerste keer dat Duvel af te rekenen krijgt met concurrenten. Zo pakte AB InBev in het verleden al uit met zijn Jupiler Tauro, maar die werd een flop. Ook andere brouwers probeerden mee te profiteren van het Duvel-succes en kwamen aanzetten met namen als Satan, Lucifer, Judas, Sloeber of Angel van Delhaize. Twee jaar geleden heeft Duvel Moortgat echter wel geprobeerd om Filou (brouwerij Van Honsebrouck) te bannen omdat het te veel leek op Duvel, maar zonder succes.