AB InBev zag in het derde kwartaal zijn volumes dalen met 3,4%, maar zet daar een winststijging van 4,1% tegenover. De Belgisch-Braziliaanse bierreus voelde in de VS de impact van de pijnlijke hetze rond Bud Light, maar focust nu met succes op duurdere bieren.

Dalende volumes en stijgende winstcijfers: het is een beeld dat je de voorbije tijd wel meer ziet bij drank- en voedingsreuzen. Ook bij AB InBev, blijkt uit de kwartaalresultaten die de onderneming publiceerde. De dalende volumes en stijgende winst gingen gepaard met een omzet die steeg met 5%. De grootste brouwer ter wereld verkocht 151,9 miljoen hectoliter bier, goed voor 15,6 miljard dollar omzet. De ebitda exclusief wisselkoerseffecten ging met 4,1% omhoog, al was er in absolute cijfers slechts 2% groei tot 5,43 miljard dollar. De brouwer voelt in de VS de gevolgen van de hetze die er onstond nadat het populaire biermerk Bud Light opdook in een reclame met transgender influencer Dylan Mulvaney. Vanuit rechts-conservatieve hoek werd woest gereageerd: er werd opgeroepen tot een boycot, met als gevolg dat de verkoop van Bud Light wegzakte en rivaal Modelo Especial de nummer één-positie overnam. In Noord-Amerika daalde het volume in het tweede kwartaal mee hierdoor al met 14%, in het derde kwartaal kwam er nog eens een daling van 17% bovenop. AB InBev ging zich onder meer met succes meer toeleggen op duurdere bieren. Corona zag zijn omzet stijgen met 18,8%, Budweiser met 11,8%, Stella Artois met 20,3% en Michelob met 11,5%. Bij de alcoholvrije bieren zag het een groei van 10%.