A slice of Quality
Exclusief
A slice of Quality
De verkoop van Mortadella Bologna BGA via de export zit duidelijk in de lift. Het hoogwaardige product krijgt al drie jaar ondersteuning van de campagne ‘A slice of Quality’, die deels wordt gefinancierd door de Europese Unie. In België heeft dat alvast geleid tot een recordgroei.
Iedereen kent wel mortadella. Maar wij hebben het hier over de echte Mortadella Bologna BGA, het product met de beschermde geografische aanduiding. Het uitzonderlijk charcuterieproduct dat voldoet aan de strenge eisen van dat keurmerk, is een waardige ambassadeur van de stad Bologna, die vaak wordt omschreven als een van de belangrijkste gastronomische hoofdsteden van Italië. De productie van de Mortadella Bologna BGA berust op een eeuwenoude traditie en op technieken die uniek zijn in de wereld. Volgens de BGA-specificaties is het productiegebied intussen wel uitgebreid tot zeven regio’s en een autonome provincie. De gekookte worst, die uitsluitend wordt bereid van varkensvlees, is te herkennen aan haar ronde of ovale vorm, haar roze kleur, haar onweerstaanbare geur en natuurlijk haar niet te evenaren en evenwichtige smaak, die tegelijk zoet en kruidig is.
De Mortadella Bologna BGA is ook een product dat perfect voldoet aan de voedingsvereisten waar de consumenten vandaag zo gevoelig voor zijn: 100 gram Mortadella Bologna BGA bevat ongeveer 288 calorieën. De worst heeft ook een laag gehalte aan cholesterol, niet meer dan 60 à 70 milligram per 100 gram, ongeveer evenveel als wit vlees dat het meest geschikt is voor een evenwichtig dieet. Mortadella bevat ook veel hoogwaardige eiwitten, vitamine B1 en B2, niacine, ijzer en zink, die een toereikende energie-inname garanderen voor mensen die fysiek actief zijn.
Al die kenmerken verdienen het om beschermd te worden. Nadat de Mortadella Bologna in 1998 werd onderscheiden met een BGA, werd in 2001 ook een Italiaans Consortium voor de bescherming van de Mortadella Bologna opgericht om het merk en de benaming te behoeden tegen imitatie of namaak. En sinds drie jaar behoort deze gastronomische specialiteit ook tot de vier uitzonderlijke Italiaanse vleeswaren die worden ondersteund door de campagne ‘Slice of Quality – Choose PDO and PGI Deli meats from Europe’, die kan rekenen op medefinanciering van Europa: Mortadella Bologna BGA, Zampone Modena BGA, Cotechino Modena BGP en Salamini Italiani alla Cacciatora BOB. Dankzij die campagne kregen de betrokken producten meer bekendheid in België en in Spanje.
Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de campagne alvast mooie resultaten heeft opgeleverd voor de Mortadella Bologna BGA! Traditioneel wordt 75,7% van de productie verkocht in Italië, maar het aandeel van de export is gestegen van 22% in het eerste halfjaar van 2024 tot 24,3% in het eerste halfjaar van 2025. Het groeirecord werd behaald in België, waar de export met maar liefst 64,3% is gestegen! “We zijn uiterst tevreden over de resultaten die de Mortadella Bologna BGA heeft geboekt in het eerste halfjaar van 2025. We zijn bijzonder blij met de schitterende exportcijfers en de opmerkelijke groei in België, en ook in Spanje. Op die markten hebben wij immers met medefinanciering van de EU driejarige promotieprojecten opgezet, die gericht zijn op de winkels en vooral de foodretail met promoties en begeleide degustaties, maar ook op de horecasector, journalisten, influencers en kookscholen. We kunnen dus terecht stellen dat de zaadjes die we hebben uitgestrooid hun vruchten beginnen af te werpen. (…) Concreet wil dat zeggen dat Europese consumenten die eenmaal de kans krijgen om de Mortadella Bologna te proeven, dat product zo lekker vinden dat ze het meteen in hun boodschappenmandje leggen”, verklaart Guido Veroni, voorzitter van het Italiaanse Consortium voor de bescherming van de Mortadella Bologna.
Voor meer informatie, surf naar: www.asliceofquality.eu
A slice of Quality
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?