#1 2020 was voor iedereen een bijzonder jaar, maar wat brengt het nieuwe jaar? De redactie van Gondola poetste zijn glazen bol op en presenteert u vijf ideeën die 2021 zullen tekenen. Gedurende 5 weken brengen we elke maandag een nieuw onderwerp. Beginnen doen we met 5G.

Op 1 april 2020 introduceerde Proximus 5G in meer dan 30 gemeenten in ons land. Het supersnelle internet belooft voor retailers een revolutie. 2021 moet het jaar van de doorbraak worden.

Wat is 5G?

5G is de opvolger van het huidige 4G-netwerk. De mobiele technologie belooft veel snellere downloads (honderd keer sneller dan 4G), maakt virtual en augmented reality toegankelijker, laat artsen toe vanop afstand te opereren, laat zelfrijdende auto’s vlot met elkaar communiceren en nog veel, veel meer. Om een idee te geven: met 5G kan je een film in hoge resolutie in amper enkele seconden downloaden. Nu duurt dat enkele minuten. Op het 5G-netwerk zit ook vier keer minder vertraging (4 milliseconden) in vergelijking met 4G. Voor gewone gebruikers is dat verschil niet merkbaar, maar voor allerlei toepassingen is het wel belangrijk. Volgens sommigen opent 5G een wereld waarvan we de reikwijdte momenteel niet eens helemaal kunnen inschatten.

Wat betekent het voor retailers?

1. 5G belooft een grote invloed te hebben op shopper experience. De mobiele technologie maakt the internet of things – toestellen die met elkaar communiceren via het internet – realiteit. Dat betekent onder meer dat retailers op een hele persoonlijke manier met consumenten kunnen communiceren. Via sensoren kunnen retailers de shopervaring personaliseren en beelden uit databanken downloaden om klanten te helpen bij het maken van keuzes. Virtual en augmented reality worden toegankelijk. Een spectaculair voorbeeld kwam er van automerk DS Automobiles, dat een nieuw SUV-voertuig voorstelde via een virtueel uitstapje naar Place de la Concorde in Parijs. Een ander voorbeeld is een spiegel die mensen laat zien hoe een jurk of een trui eruit ziet zonder dat je hem hoeft aan te trekken.