
iStock
iStock
Ook vorig jaar is het de brouwers nog altijd niet gelukt om weer te groeien in de retailsector. De belangrijkste reden is de algemene daling van het alcoholverbruik bij de Belgen, in combinatie met het ietwat sombere weer in het voorjaar en de zomer van 2024, en weinig innovaties in vergelijking met de vorige jaren.
Laten we open kaart spelen. Het voorbije jaar hadden de brouwers weinig reden om de kurken te laten knallen, want 2024 was voor de meesten een moeilijk jaar. In de retail verloor de categorie als geheel 1% in waarde tussen begin 2024 en begin 2025 (NielsenIQ, MAT P13 2024) en daalde het volume met 2,31%. Dat lijkt op zich niet zo’n enorm grote achteruitgang, maar niettemin is de situatie wel ernstig: de categorie in haar geheel kent al enkele jaren een daling en omdat ze toch staat voor een omzet van 1 miljard euro per jaar in de retail, is een achteruitgang met 1% nog altijd aanzienlijk. Wanneer we wat verder inzoomen, zien we dat het segment van de pils, dat altijd de helft van het volume oplevert, het zwaarst te lijden heeft, met een verlies van 2,35% in waarde. Het tweede grootste segment in de categorie, dat van de speciale bieren, verloor dan weer 1,18% in waarde, maar daalde minder in volume. Zoals u elders in dit magazine kunt lezen, verkeren de alcoholvrije bieren in goede conditie, maar dat volstaat (nog?) niet om de hele categorie erbovenop te helpen. Maar waarom kampt de categorie van de bieren eigenlijk met een kater? “We merken dat het groeiend gezondheidsbewustzijn de consumptie in de categorie van de bieren beïnvloedt”, vertelt Ellen Van Hool, head of local marketing bij Duvel Moortgat. Kortom, de Belgen willen hun bierverbruik beperken omwille van gezondheidsredenen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?