Ikea wil de organisatiestructuur wereldwijd aanpassen en dus ook in ons land. Dat maakte Ikea België vandaag bekend tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Zo’n 120 jobs komen daardoor op de helling te staan, voornamelijk in het hoofdkantoor en op de HR-afdelingen.

Tijdens een bijzondere ondernemingsraad deze ochtend liet Ikea België weten dat het de intentie heeft om de organisatiestructuur in ons land aan te aanpassen. Door die transformatie wil het bedrijf toegankelijker en betaalbaarder worden voor meer mensen. Toch blijft deze beslissing niet zonder gevolgen: maar liefst 100 tot 120 werknemers dreigen hun werk te verliezen. Daarbij gaat het vooral om jobs in het Belgische hoofdkantoor en de HR-afdelingen.

"Gevolgen zijn nog niet in te schatten"

Wat de precieze gevolgen zijn van deze herstructurering is nog niet duidelijk. Wel liet Ikea België weten dat het ondertussen de gesprekken met de sociale partners heeft opgestart. Daarnaast benadrukt het bedrijf dat het er alles aan zal doen om de potentiële impact zo veel mogelijk te perken en de gevolgen te verzachten.

“Ik besef maar al te goed en betreur ten volle dat dit nieuws al onze medewerkers en hun families sociaal en emotioneel hard treft. Ik begrijp dat deze periode van onzekerheid voor ons allen moeilijk is om te dragen en beloof onze medewerkers open te informeren en maximaal te ondersteunen", reageert Catherine Bendayan, CEO van Ikea België.

7.500 jobs bedreigd wereldwijd

Deze transformatie heeft bovendien een serieuze impact op alle Ikea-vestigingen. Wereldwijd zouden maar liefst 7.500 - van de in totaal 160.000 werknemers - bedreigd worden. Het zou hier voornamelijk gaan om functies in het Zweedse hoofdkantoor en jobs in de hoofdkantoren in 30 markten, waaronder in België. Dit betekent dat de potentiële impact op jobs van land tot land zal variëren, alsook tussen functies en diensten. 

Toegankelijker en betaalbaarder worden voor consument

Door deze wereldwijde herstructurering hoopt Ingka Group, het moederbedrijf van Ikea, nog toegankelijker en betaalbaarder te worden voor meer mensen. Concreet wil de groep in de toekomst meer investeren in nieuwe en bestaande Ikea-winkels en logistieke centra. Daarnaast wil het ook meer winkels in stadscentra ontwikkelen en zich focussen op haar e-commerce platform. Zo probeert Ingka Group nog beter aan de verwachtingen van de klanten te voldoen.

Door de transformatie zouden er in de komende 2 jaar wereldwijd zo'n 11.500 nieuwe jobs gecreëerd worden door de opening van 30 nieuwe Ikea “touchpoints”, alsook investeringen in het logistieke netwerk en in digitalisering. De voorgenomen transformatie van Ingka Group zit momenteel nog in een beginfase, en elk land zal de transformatie lokaal leiden. Afwachten dus wat dat voor ons land zal betekenen.

"Ikea moet op zoek naar een identiteit en aanbod dat past bij de komende generaties"

Volgens Chris Van Wesemael, non-food retailexpert bij Gondola Group, was er langer iets op til bij Ikea. "Er waren recent al enkele aanwijzingen dat Ikea iets moeilijkere tijden beleeft. Het bezoekersaantal loopt terug in de vestigingen en in bepaalde landen worden delen van winkels zelfs al omgebouwd naar magazijnruimte. Ikea is, zoals zoveel meubelretailers, erg laat in e-commerce gestapt en heeft moeite om de achterstand hier weg te werken, ook omdat de aanpak van de webshop zeker niet de meest consumentvriendelijke is", verklaart hij.

"Maar er zijn andere elementen die de meubelgigant parten spelen. De consument is sterk veranderd: we zien een terugkeer naar de stad gekoppeld aan de jeugd die steeds minder een eigen auto heeft, het kleiner worden van de woningen en jongeren die vaker opteren langer te huren, en ook een revival van tweedehands aankopen. Ketens als Cash Converters en Troc kunnen goede resultaten voorleggen en tweedehands verkoopsites boomen. Waar Milllennials nog beroep deden op Ikea voor de aankoop van "tijdelijke" of goedkope meubels, kiest Gen Z volop voor recycling als statement. Daarbij komt dan nog een verscherpte concurrentie met nieuwe spelers in onze markt: denken me maar aan Jysk en Sostrene Grene, maar voor de accessoires en decoratiespullen ook Flying Tiger of Action. Ikea heeft ooit een revolutie ontketend in de meubelbranche, maar moet nu op zoek naar een identiteit en aanbod dat past bij de huidige en komende generaties", besluit Chris Van Wesemael.