Zaterdag  heeft de derde editie van Weekend van de Klant veel mensen naar de winkels gelokt. Het gezamenlijke initiatief van Comeos en Unizo leverde 11,7% meer elektronische betalingen en ruim 5% meer betalingen via maaltijdcheques op dan de vorige editie. 

Zo’n 13.000 handelaars, zowel kleine handelaars als grote ketens uit zowat allee steden en gemeenten namen deel aan de derde editie van Weekend van de Klant. In gaststad Leuven, waar maar liefst 228 handelaars en horeca-uitbaters zich hadden ingeschreven voor het evenement, was het over de koppen lopen. “De talloze activiteiten en de vele performances van MNM  hebben voor de goede sfeer gezorgd”, reageert Comeos tevreden.

9,3 miljoen elektronische transacties

Het succes van het Weekend blijkt uit de cijfers van Worldline dat de elektronische betalingen verwerkt.  Zaterdag waren er 9.315.097 transacties ofwel 11,7% meer dan vorig jaar. 

VIA, de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques, stelde ook een stijging vast. Afgelopen zaterdag (tot 14 uur) werd er voor 19.035.235 euro aan maaltijdcheques gebruikt. In totaal gebruikten maar liefst 580.000 consumenten hun maaltijdcheques tijdens het Weekend van de Klant, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Toen waren het er nog 565.000. In totaal betekent dit een stijging van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "Wij zijn al geruime tijd partner van dit evenement", verklaart Olivier Bouquet, voorzitter van de VIA. "Wij verdedigen dezelfde idealen: het stimuleren van onze lokale economie, aangezien de maaltijdcheque alleen in België kan worden gebruikt.”

Danny Van Assche, CEO van Unizo, is alvast tevreden over deze geslaagde editie: “Tijdens dit weekend hebben we andermaal het belang en de meerwaarde getoond van onze handelszaken voor onze steden en gemeenten, en in de eerste plaats voor de consument. Een aantrekkelijk en gevarieerd winkelaanbod zorgt voor leven en gezelligheid en draagt bij tot een welvarende economie.”