In België kocht 30% van de consumenten het voorbije kwartaal een product nadat ze het op social media hadden gezien. Ongeveer de helft onder hen koopt ook rechtstreeks via dat kanaal. Dat blijkt uit de driemaandelijkse enquête van Klarna: Shopping Pulse.

Social media zijn niet meer weg te slaan uit ons leven en dat laat zich ook voelen in onze manier van winkelen. Hoewel 35% van de Belgische consumenten nog steeds liever fysiek winkelt, is het percentage van Belgen die liever online shoppen gestegen tot 26%. Ruim 30% van de consumenten heeft het voorbije kwartaal een product gekocht nadat ze het op sociale media hebben gezien, maandelijks gaat het om 33%. Zo blijkt uit onderzoek van Klarna. Ongeveer de helft van hen koopt ook rechtstreeks via social media. Dat klanten kiezen voor online komt vooral omdat ze zo tijd kunnen besparen (77%), prijzen beter kunnen vergelijken (76%) en kunnen genieten van een ruimer assortiment en lagere prijzen (71%). Meer sociale interactie (84%) en een betere klantenservice (75%) zijn dan weer redenen om fysiek te gaan winkelen.