Wim Bauwens heeft 23 jaar ervaring in FMCG verspreid over Unilever, Alpro en Danone. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in Sales en Commercial Leadership rollen. Zijn ervaring strekt zich uit in zowel lokale en internationale onderhandelingen. Hij was ook onderhandelaar in gekende overeenkomsten zoals bijvoorbeeld het akkoord tussen Unilever en Delhaize in 2007. En sinds enkele jaren ook lid van ons bestuur!
Interview Wim Bauwens
Wat waren de drie sleutelmomenten in je carrière?
- Mijn start bij Unilever, waar ik als jonge starter ontzettend veel geleerd heb en heel veel mooie kansen gekregen heb in verschillende vakgebieden om me te ontplooien
- Mijn overstap naar Alpro, waar ik de 1ste keer als echte leider van een business de kans kreeg om mezelf te bewijzen en we als Belgisch team schitterende resultaten hebben gerealiseerd
- Mijn ontslag bij Danone, waar ik geconfronteerd werd met hoe het soms kan lopen als je bovenaan een organisatie staat en de perceptie zich op bepaald moment tegen je keert
Wat voor werk wilde je doen toen je een kind was? En wanneer heb je je carrièrepad gevonden?
Als kind wilde ik 2 dingen : proftennisser worden of popzanger zijn. Beiden waren duidelijk te hoog gegrepen en dus rolde ik als jonge afgestuurde Handelsingenieur binnen bij Unilever, daar heb ik de passie voor merken, klanten en business ontdekt. En sindsdien ben ik op dit pad verder gegaan.
Wat was uw allereerste reactie op de crisis? En hoe positioneer je jezelf nu?
Allereerste reactie op de crisis was er één van ongeloof en onderschatting, zo blijkt nu, als je de impact van deze pandemie bekijkt. Ik heb van de verschillende lockdown periodes gebruik gemaakt om mezelf bij te scholen, mezelf eens door te lichten op vlak van carrière en toekomstpad, een zeer verrijkend traject waar we niet altijd tijd voor maken. Op dit moment ben ik eerst en vooral blij dat ik gezond ben, en geniet ik ervan om in het nieuwe normaal een nieuwe business in gezonde en natuurlijke voeding op te bouwen.
Hoe zou u in één zin het belang van netwerken omschrijven?
Ik heb er altijd enorm van genoten om mensen te ontmoeten, om ideeën uit te wisselen, om te connecteren. Voor mij is dat de basis van alles : samen met anderen kom je tot zoveel meer dan op je eentje ! Een besef dat nog meer gegroeid is tijdens de voorbije lockdown-periodes, en waar ik op alle mogelijke manieren toch nog invulling aan probeer te geven.
Hoe belangrijk is Gondola voor jou?
Gondola is een organisatie waar ik enorm veel aan heb. Er is enerzijds de onafhankelijke expertise die de verschillende mensen binnen Gondola hebben opgebouwd door de jaren heen en die ik enorm apprecieer. En anderzijds is er de ongedwongen manier waarop Gondola de industrie telkens opnieuw challenget en op een hoger niveau tracht te brengen. Zeer verrijkend !
Wat waren je redenen om je bij ons bestuur aan te sluiten?
Ik heb me altijd, van zodra ik voelde dat ik iets bij te brengen had, geëngageerd om in industry associations een rol van betekenis te spelen. Ik vind het logisch dat mensen een bijdrage proberen te leveren aan het groter geheel. Zo ook bij Gondola, waar ik een mooie groep van mensen terugvind met wie ik kan sparren en brainstormen over de toekomst van onze industrie, en waar we samen bepaalde veranderingen kunnen realiseren.