Kan u kort uitleggen wat een consumptiecheque is?
OB : De consumptiecheque is een solidaire bonus die de overheid tijdens de zomer heeft ingevoerd en die bestemd is voor werknemers van bedrijven die in België actief zijn. Deze 100% belastingvrije en aftrekbare bonus van maximaal 300 euro is bedoeld om bij te dragen aan het herstel van de sectoren die het zwaarst door de crisis getroffen zijn. Het gaat onder meer om de horeca, sport- en culturele instellingen en kleine niet-essentiële handelszaken die hun deuren minstens een maand moesten sluiten. Deze eenvoudige en gemakkelijk te implementeren oplossing beloont dus de inspanningen van uw werknemers en draagt bij aan het economisch herstel. En dit alles tegen fiscaal voordelige voorwaarden voor de werkgever.
Hoe kan een werkgever deze bonus aan zijn werknemers geven?
OB : Dat is heel eenvoudig! Of u nu klant bent bij Edenred of niet, u kunt in enkele klikken een bestelling plaatsen op de website van edenred.be. Aangezien dit een tijdelijke maatregel is, moeten alle bestellingen voor Edenred Consumptiecheques vóór 31 december 2020 geplaatst zijn. Deze bonus is cumuleerbaar met andere voor voordelen zoals Ticket Restaurant, Ticket EcoCheque, Ticket Compliments en Ticket Sport & Culture, en kan tot 31 december 2021 worden gebruikt in sectoren die getroffen zijn door de crisis. Werkgevers vinden op edenred.be ook individuele of collectieve arbeidsovereenkomsten die bij de toekenning van de bonus moeten worden ondertekend.
Hoe kan een werknemer profiteren van deze extra koopkracht van 300 euro?
OB : Zodra we de bestelling ontvangen, drukken we de cheques af die in een beveiligde enveloppe naar de werkgever worden gestuurd. Edenred heeft bewust gekozen voor papieren cheques, voornamelijk in schijven van 10 euro, al zijn die afneembaar in het door de werkgever gewenste bedrag. Papier heeft het voordeel dat het universeel en egalitair is. Het kan aanvaard worden door alle vestigingen die onder de wet vallen, ongeacht of ze al dan niet een terminal hebben en of ze al dan niet partner van Edenred zijn. Daarbij biedt Edenred een zo breed mogelijke keuze aan de medewerkers die er gebruik van maken.
Waarom moet een retailbedrijf voor deze oplossing kiezen als het zelf over interne middelen beschikt om zijn werknemers te belonen?
OB : Het is duidelijk dat veel spelers in de retail- of FMCG-sector hun medewerkers al intern beloond hebben. Sommigen hebben hen boodschappen of voeding aangeboden. Ik kan deze initiatieven alleen maar toejuichen. Werknemers die in deze sectoren actief zijn, hebben het onderste uit de kan gehaald tijdens de lockdown. Door hen echter een Edenred Consumptiecheque te geven, krijgen ze de ook kans om een paar leuke momenten met hun gezin te beleven zodra de lockdown voorbij is. Een goed restaurant, een cultureel uitstapje, het ontdekken van sportactiviteiten... Kortom, ze tonen hun dankbaarheid, laten zien dat hun welzijn belangrijk is voor hen en dragen vooral bij aan de heropleving van de lokale economie. En iedereen weet dat een heroplevende economie ook een aanzienlijke invloed zal hebben op de handel in het algemeen en de retail in het bijzonder. Dus het is echt een win-win-win operatie.