- Wat waren de drie sleutelmomenten in je carrière?
1. Het leven is een aaneenschakeling van sleutelmomenten of crossroads waarbij je voor jezelf elke keer de afweging moet maken of de balans er voor jezelf is naar gelang wat er van je gevraagd wordt en de energie die je er zelf uit wilt halen
2. Uitbreiding van het gezin is een klassieker, welke impact heeft dit en hoe wil je en kun je dit uiteindelijk vormgeven zonder te kort doen aan het een of het ander?
3. Werken in België was uiteraard ook een omdat we toch al heel vroeg in dit proces hadden besloten om niet te verhuizen en dat brengt zeker wel de nodige organisatie met zich mee, maar als zaken eenmaal lopen dan is het ook weer binnen de kortste momenten part of the deal en zo kom je er a long the way een aantal tegen waarbij je jezelf altijd weer de vraag moet stellen , hoe staat het met je balans ?
- Wat voor werk wilde je doen toen je een kind was? En wanneer heb je je carrièrepad gevonden?
Ik was vooral bezig met kind zijn gelukkig, maar van huis uit kregen we wel mee dat studeren belangrijk was om zo veel als mogelijk uit het leven te halen. Mijn vader had het liefst gezien dat zijn kinderen arts waren geworden. Uiteindelijk heeft alleen zijn kleindochter die droom verwezenlijkt maar tóch durf ik met veel trots te zeggen dat we allemaal goed zijn terechtgekomen. Ik geloof heel sterk in het momentum en Action kwam voor mij absoluut op het juiste moment, een toen nog onbekende speler waarbij je deel uitmaakte van een hecht klein groepje mensen die met elkaar dit avontuur zijn aangegaan en op dat moment zeker de organisatie niet zagen in de hoedanigheid die we heden ten dagen hebben. Een organisatie die gebouwd is op zeer sterke waarden en overtuiging dat wat we deden het beste was en is voor onze klanten. Dat is voor mij altijd de driver geweest en niet welke functie ik als volgende wil invullen, er is altijd vraag en aanbod en ik prijs mij zeer gelukkig onderdeel uit te mogen maken van een organisatie die zo hard heeft kunnen doorgroeien door de jaren heen waardoor er ook altijd opportuniteiten zijn voor een ieder om te ambiëren !
- Wat was uw allereerste reactie op de crisis? En hoe positioneer je jezelf nu?
Mijn eerste reactie was vooral ongeloof. Wie kon voorzien dat de dreiging van deze crisis zo dichtbij zou komen en dat we ons zouden bevinden in een situatie die zo angstig, onvoorspelbaar en vooral sterk wisselend zou zijn? Het contrast kon ook niet groter: in mijn 17 jaar bij Action was ik onderdeel van een zeer sterk groeiend format, dat eigenlijk altijd en overal aanslaat. Dan besef je niet dat er ook een moment kan komen waarop de meeste zaken volledig buiten jouw controle komen te liggen. Op dat moment word je overgeleverd aan nieuwe omstandigheden, regels en processen die je zo goed mogelijk moet vertalen naar een organisatie van 4000 mensen waarvoor je je verantwoordelijk voelt. Ik ben gelukkig iemand die maar heel weinig slaap nodig heeft, maar gedurende de eerste weken van de crisis waren de nachten echt heel kort.
De crisis heeft ons ook veel geleerd. De lockdown en de herhaaldelijke verlenging van het heropenen van onze winkels hebben ons team hier in België sterker en wendbaarder gemaakt. Al vanaf de start houden we ons voor dat we minimaal 80% moeten kunnen waarmaken, de resterende 20% leren we al doende.
Deze insteek, en het feit dat je onderdeel bent van een organisatie die over 8 landen heen operationeel is, maakt dat elk land op een moment wel terug kan vallen op de aangeleerde kennis uit de andere Action-landen. Die teamgeest is typerend voor Action.
- Hoe zou u in één zin het belang van netwerken omschrijven?
In één zin: samen sta je niet alleen. In twee zinnen: wij zijn van oudsher een organisatie die niet per se op de voorgrond wil treden, wij geloven meer in daden dan in woorden. Maar misschien hebben we tijdens deze crisis júist wel geleerd hoe belangrijk het is om samen op te trekken, van elkaar te leren maar ook zeker ervaringen te delen.
- Hoe belangrijk is Gondola voor jou?
Binnen Gondola zijn de prachtigste merken vertegenwoordigd die ergens voor staan en met elkaar de bakens verzetten. Er is zoveel kennis en ervaring verenigd, de combinatie van retailers en producenten is van een waarde die uniek is. De wijze waarop zij informeren, inspireren maar ook op trainingsvlak hebben ze wat mij betreft de pole position !
- Wat waren je redenen om je bij ons bestuur aan te sluiten?
Ik heb er met volle overtuiging voor gekozen om deel te nemen. “Het Retail landschap in België is in beweging en Action maakt daar als non-food discounter een wezenlijk deel van uit. Al liggen onze roots in Nederland, we zijn in de 15 jaar dat we hier actief zijn echt omarmd door de Belgische consument en we zijn hier 100% thuis. Het werd dus hoog tijd een bijdrage te leveren en daar zie ik enorm naar uit!”
Of in lijn met hoe John F. Kennedy het ooit eens verwoordde: Vraag niet wat Gondola voor u kan doen, maar vraag wat u voor Gondola kan doen!