Geoffroy Gersdorff is sinds 10 februari aan de slag als Directeur Goederen en Aanbod Voeding voor de Groep Carrefour. In het kader van zijn rol als Secretaris-Generaal en na meer dan 20 jaar engagement in België en binnen de groep, is Geoffroy één van de actoren en een ambassadeur geweest voor de uitvoering van de missie van Carrefour om de voedseltransitie voor iedereen in ons land toegankelijk te maken. Hij heeft daarnaast een sterke expertise ontwikkeld in voedingsmiddelen dankzij zijn ervaring in België en in Frankrijk, meer bepaald als Director Merchandise, en op het niveau van de Groep Carrefour om internationale huismerken te ontwikkelen. Hij heeft ook ervaring als Operations Director voor hypermarkten.
Wat waren de drie sleutelmomenten in uw carrière?
Ik heb het geluk gehad dat ik in de afgelopen 20 jaar veel heb kunnen verwezenlijken en dat ik werkzaam was in de belangrijkste metiers van de grote distributie. 3 sleutelmomenten kiezen is niet gemakkelijk. Het eerste was toen ik pas afgestudeerd was.
- Mijn eerste weken in de winkels tijdens de eindejaarsperiode waren een openbaring van mijn passie voor klantenservice en producten. Ze bevestigden mijn keuze om in de retail te werken.
- Het tweede sleutelmoment waren mijn eerste stappen op internationaal niveau. Na 15 jaar gewerkt te hebben in verschillende commerciële functies in België, ben ik toegetreden tot de Carrefour Group op internationaal niveau. Ik heb 2 jaar met lokale teams gewerkt in Zuid-Amerika, Europa en Azië. Een geweldige ervaring met geweldige ontmoetingen waarvan ik veel geleerd heb.
- Het derde sleutelmoment was toen ik als Algemeen Secretaris in België werkte en ik samen met het directiecomité het transformatieplan 2018 geredigeerd en doorgevoerd heb. Het plaatst Carrefour in een omnichannel dimensie die gericht is op de voedseltransitie en die gedragen wordt door een vereenvoudigde organisatie en een team dat gericht is op klantenservice.
Van welke job droomde u als kind en wanneer heeft u uw professionele roeping gevonden?
Aangezien ik gepassioneerd was door veel dingen en erg nieuwsgierig was, wilde ik dokter, historicus, bioloog, architect…worden. Na mijn studies heb ik mij toegelegd op een carrière in consulting voordat ik in winkels, magazijnen en op het hoofdkantoor een organisatie ontdekte die gepassioneerd is door klanten en producten.
Wat was uw eerste reactie op de crisis? En hoe positioneert u zich nu?
Zoals velen reageerde ik eerst vol ongeloof. Direct daarna kwam de mobilisatie voor deze onbekende situatie die uitzonderlijke oplossingen vereist. Het was een collectieve en individuele test om eten voor iedereen te blijven garanderen. In deze periode is de manier waarop we naar ons metier kijken veranderd. We staan nu, met alle spelers in de voedselketen, in het centrum van het dagelijks leven van de consument en zijn een onmisbare sector die ten dienste staat van de klant.
De gevolgen van deze pandemie op korte, middellange en lange termijn zijn nog niet volledig in kaart gebracht. Aan de andere kant zijn wendbaarheid in de besluitvorming, de invoering van e-commerce, lokale voorkeur, de noodzaak om onze gezondheid veilig te stellen en betaalbare prijzen… allemaal belangrijke kwesties die nu in ons dagelijks leven verankerd zijn.
Hoe zou u in één zin het belang van netwerken omschrijven?
Ik denk dat het Henry Ford was die zei: "Samenkomen is een begin, samen blijven is een vooruitgang, samen werken is een succes". In onze business die volop aan het veranderen is, is dat een mooie belofte.
Hoe belangrijk is Gondola voor jou?
Gondola biedt een open venster op onze wereld van retailers en leveranciers. Dankzij zijn scala aan activiteiten is het mogelijk om snel op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in de sector en dat op een vaak objectieve en kritische, maar ook originele en multidisciplinaire manier. Het geeft toegang tot een veelheid aan analyses, dynamische spelers, initiatieven en innovaties die onze ideeën voeden en onze prestaties benadrukken.
Wat heeft u ertoe aangezet om lid te worden van Steerco?
In de eerste plaats het plezier om in een klein comité en zonder enige vorm van concurrentie kennis uit te wisselen over concrete onderwerpen die betrekking hebben op onze gemeenschappelijke belangen. We zijn het niet altijd eens, en maar goed ook, maar we delen wel dezelfde overtuigingen over de stuwende rol van onze sectoren om de consumptie en de kijk van de maatschappij op ons metier in de juiste richting te laten evalueren.
Ten tweede, hou ik ervan om Gondola Society uit te dagen om er zo een efficiënt platform voor iedereen van te maken dat op een inspirerende manier en in een gemoedelijke sfeer verschillende onderwerpen behandeld.
Tot slot, daag je ook jezelf uit door de confrontatie aan te gaan met je eigen meningen en mogelijkheden.
Een hele uitdaging!