Interview Edwin Van Waes (Salesforce)

  • Wat waren de drie sleutelmomenten in je carrière?

Ik heb voor ingenieur gestudeerd en ben onmiddellijk in een commerciële functie terechtgekomen. Dat was toen een gok, maar ik voelde mij eigenlijk meteen als een vis in het water. Al wil dat zeker niet zeggen dat het altijd gemakkelijk was, want als jongeman maak je ook wel eens fouten.

Toen ik na vijftien jaar uit de telecom stapte, heb ik mijn carrière een nieuwe boost gegeven. Dat zou ik een tweede sleutelmoment noemen.

En als derde denk ik aan mijn keuze om voor Salesforce te komen werken. Ik ben hier nu 2,5 jaar en heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is een bedrijf dat je enorm veel kansen geeft.  

  • Van welke job droomde je als kind? En wanneer heb je je carrièrepad gevonden?

Als kind heb ik van een heleboel dingen gedroomd. Dat ging van dierenarts tot astronaut, maar uiteindelijk wilde ik absoluut advocaat worden. Door een aantal principiële keuzes en het gebrek aan de juiste begeleiding heb ik die droom laten varen. Ik dacht dat je als advocaat ofwel criminelen moest vrijpleiten, ofwel onschuldige mensen naar de gevangenis moest sturen. En dat lag me niet, dus daarom heb ik toch iets anders gekozen. Aangezien ik goed was in wiskunde, hebben ze mij aangeraden om voor ingenieur te studeren.

Mijn carrièrepad is zeker ook voor een stuk bepaald geweest door professor economie Willy De Winter, die jammer genoeg vrij recent overleden is. Hij heeft met veel enthousiasme een paar lessen gegeven over het commerciële proces in een bedrijf en over de job als sales executive. Dat heeft mij enorm geboeid en ik ben die man vandaag heel dankbaar.   

  • Waarom werk je bij Salesforce?

Toen Salesforce begon te toetsen of ik voor hen wilde komen werken, heb ik aanvankelijk om een aantal redenen gepast. Ik werkte toen als freelancer en dat ging niet bij Salesforce, dus ik vond het geen match. Maar aangezien ze ook nadien contact bleven houden, ben ik het bedrijf beginnen volgen en daardoor geraakte ik meer en meer geïntrigeerd. Salesforce is veel bezig met het grotere geheel, zoals mensen en duurzaamheid. En het bedrijf boekt ook nog eens schitterende resultaten. Dat vond ik fenomenaal en ik wilde graag begrijpen hoe dat mogelijk was. En de beste manier om dat te doen, was door zelf deel uit te maken van Salesforce. Na 2,5 jaar begin ik al veel beter te snappen hoe die balans tussen resultaten en aandacht voor het grotere geheel in evenwicht kan blijven.  

  • Stel: als verjaardagscadeau mag je een week meelopen met een CEO. Met wie ga je op pad?

Dan zou ik voor Elon Musk kiezen. Die man is redelijk crazy, maar dat maakt het ook wel interessant om te zien waar hij zich mee bezighoudt. Op zich zou ik ook wel eens een week met onze eigen CEO, Marc Benioff, willen meelopen. Hij is een echte visionair, dus dat zou wel boeiend kunnen worden. Maar Elon Musk is natuurlijk een ultra-visionair, al is het evengoed mogelijk dat ik na een week teleurgesteld zou zijn.

  • Als je weer voor één dag kind kon zijn, wat zou je dan doen?

Genieten, want het gaat allemaal toch zo snel. Ik zou bewuster omgaan met het kind zijn en het onbezonnen zijn. In een professionele wereld word je iets meer geleefd. Je probeert dat natuurlijk wel te beperken, maar als kind ben je gewoon veel vrijer. Daar zou ik bewust van genieten.

  • Waar ben je het meest trots op?

Op mijn vrouw en kinderen. Ik heb twee dochters die allebei afgestudeerd zijn. De ene is apotheker en bio-statisticus en de andere heeft net haar resultaten gekregen als advocaat. Zij mag nu haar baliestage gaan doen. Mijn dochters zijn twee dames die mij ongelooflijk trots maken, omdat ze erin slagen de perfecte balans te houden tussen het behalen van resultaten en het bezig zijn met anderen. En op mijn vrouw ben ik trots omdat zij er voornamelijk voor gezorgd heeft dat ze zo geworden zijn.

  • Wat was je allereerste reactie op de crisis? En hoe kijk je erop terug?

Ik ben geen doemdenker, maar ik was behoorlijk negatief. Niet enkel op het gebied van gezondheid, want ook economisch zag ik het niet rooskleurig in. Ik had het idee dat het volledig verkeerd zou kunnen lopen met stock-outs tot gevolg. Hamsteren heb ik niet gedaan, maar ik geloofde wel dat er van bepaalde producten tekorten konden komen.

Als ik er nu op terugkijk, dan ben ik echt onder de indruk van de veerkracht die bedrijven getoond hebben. Op dat vlak is het misschien zelfs een goede periode geweest. Veel bedrijven hebben zichzelf heruitgevonden en hebben de nieuwe manier van werken omarmd. Ik ben ervan overtuigd dat onze manier van werken voor altijd veranderd is.

  • Welke dingen heb je geleerd uit het voorbije jaar?

Je mag niet te snel panikeren. De mens is een intelligent wezen. Natuurlijk doen we niet alles goed, de crisis is ook ontstaan door dingen die we verkeerd doen. Maar je moet wel vertrouwen hebben in onze veerkracht en in de mensen om je heen. Ik heb tijdens de crisis veel mensen gezien die elkaar helpen. Denk maar aan de vele vrijwilligers in de vaccinatiecentra. Dat is leuk om te zien, er zit heel veel goedheid in mensen.

  • Als er één ding is dat je zou kunnen veranderen in je leven, wat zou dat zijn?

Ik zou bewuster genieten van de goede momenten. Ik ben iemand die altijd voor alles 100% gaat en soms heb ik misschien te weinig genoten, omdat ik met werk in mijn hoofd zat. Ik denk ook heel ver vooruit en leef iets te weinig in het nu. Niet dat ik geen mooie herinneringen heb natuurlijk, maar ik kan op dat vlak toch nog iets meer doen.

  • Naar wie kijk je op en waarom?

Ik kijk op naar mensen die me de indruk geven dat ze oprecht de wereld willen veranderen. Die tegen de stroom ingaan omdat ze overtuigd zijn dat ze er een betere wereld van kunnen maken. En niet voor een beperkte groep mensen, maar voor iedereen. Barack Obama gaf mij dat gevoel. Hij heeft veel tegenwerking gehad, maar is toch authentiek en consequent gebleven. Spijtig genoeg is hij niet in alles geslaagd, maar ik denk niet dat het aan hem ligt.

  • Hoe zou je in één zin het belang van netwerken omschrijven?

Netwerken is erg belangrijk, maar voor mij draait het niet om het grootste aantal contacten hebben. Het gaat veel meer over het creëren van wederzijds respect. In plaats van tienduizend contacten op LinkedIn heb ik veel liever een netwerk met honderd mensen waarvan ik weet dat we op elkaar kunnen rekenen. Authenticiteit, gedrevenheid en oprechtheid zijn voor mij de basis van een sterk netwerk.

  • Hoe belangrijk is Gondola voor jou?

Superbelangrijk. De retailmarkt is een enorme markt die altijd beweegt. De pandemie leek aanvankelijk geen slecht nieuws voor de sector, maar het heeft de consument ook wel wat weggeduwd van de retailers. Foodboxen zijn bijvoorbeeld best wel een uitdagingen voor de retailmarkt. Maar ook hier zie ik weer enorm veel veerkracht. Ik vind het erg knap hoe retailers zichzelf voortdurend heruitvinden en nadenken over hoe ze de consument nog beter kunnen omarmen. Dat maakt me blij om erbij te mogen horen.

  • Wat waren de redenen om je bij ons bestuur aan te sluiten?

In de retail draait alles vandaag rond digitalisering en nieuwe manieren om de consument te bereiken. Bij Salesforce willen we niet alleen graag weten wat er speelt bij klanten, we willen ook ons steentje bijdragen in de begeleiding van die klanten naar wat we Customer 360 noemen. We denken dat Gondola hiervoor een fantastisch vehikel is. Als je je ergens bij aansluit, dan mag dat niet enkel zijn om te nemen maar ook om terug te geven. We hebben intussen als bedrijf veel credibiliteit in deze markt gekregen en ik denk dat het een mooie wisselwerking kan worden. We gaan enerzijds ontdekken wat er leeft bij klanten, maar ik geloof dat we anderzijds ook advies kunnen geven over wat die nieuwe manier van werken nu juist betekent.