Dirk Depoorter draagt verschillende hoeden die hem tot een toonaangevende persoonlijkheid in de retailwereld maken. Hij begon bij Colruyt in 1988 en is nu General Manager bij Retail Partner Colruyt Group en Chief Purchase Officer van de groep Colruyt. Als bestuurslid van Gondola hebben we hem deze week enkele vragen gesteld!
Interview Dirk Depoorter
Wat waren de drie sleutelmomenten in je carrière?
- Na mijn studies kiezen voor een legerdienst als reserve officier bij de paracommando's (1985).
- Beslissen om niet bij te tekenen (en in het leger een carrière op te bouwen), maar voor een leidinggevende functie bij Colruyt te gaan: gerant worden in een Colruytwinkel (1988), na wat omwegen.
- Vraag van Jef Colruyt om HR-directeur van de groep te worden (1999).
Dit als het gaat over functies. Wat me altijd gedreven heeft is om mijn job excellent te doen. De volgende stap die ik telkens genomen heb is daar een gevolg van geweest.
Wat voor werk wilde je doen toen je een kind was?
Jachtpiloot, maar een lichte rood-groen afwijking aan mijn ogen hebben daar een stokje voor gestoken.
En wanneer heb je je carrièrepad gevonden?
Als ik in 1988 voor Colruyt heb gekozen, en na een aantal maanden gerant geworden ben, voelde ik dat Colruyt een bedrijf was/is waar ik iets kon vinden dat ook aansluit aan wie ik ben.
Wat was uw allereerste reactie op de crisis?
Naast de verwondering welke schade Covid-19 teweeg brengt op zoveel vlakken, vnl menselijke... Toch ook: "Hier liggen opportuniteiten...!"
En hoe positioneer je jezelf nu?
Het is duidelijk dat een van mijn eerste verantwoordelijkheden gaat naar het welzijn van onze medewerkers. Evenzeer naar onze zelfstandige ondernemers en hun teams. Onze gezamenlijke aanpak van de crisis laat ons vandaag toe om de consumenten, die nu nog meer dan vroeger voor ons hebben gekozen, in optimale omstandigheden te bedienen. Spar Colruyt Group en Alvo hebben de wind momenteel in de zeilen.
Hoe zou u in één zin het belang van netwerken omschrijven?
Netwerken laat je toe een bredere visie te vormen over een aantal onderwerpen, die breder gaan dan je eigen expertisegebied. Daarnaast is het gewoon ook plezant...
Hoe belangrijk is Gondola voor jou?
Het maakt dat ik beter geïnformeerd ben over wat er in de, vnl. Belgische, retailwereld beweegt.
Wat waren je redenen om je bij ons bestuur aan te sluiten?
Netwerken natuurlijk... Het is een forum waar interessante onderwerpen worden aangesneden, niet noodzakelijk om onmiddelijk mee in actie te gaan, maar waar een gedachtenwisseling ontstaat die gewoon leerrijk is. Het is ook één van de weinige fora die ik ken, waar een aantal concurrenten retailers samen kunnen zitten, om die bredere thema's te bespreken.