Makro pakt uit met zijn vernieuwd winkelconcept in Machelen en Lodelinsart. De retailer specialiseert zich voortaan in drie domeinen: ‘good food’, ‘party’ en ‘home’. 

Wie binnenkort een Makro binnenwandelt zal de keuze hebben tussen de gekende -maar volledig vernieuwde en uitgebreidere- voedingswarenafdeling, en daarnaast een uniek aanbod in feest- en woonartikelen. Makro gaat zich immers specialiseren in drie domeinen: ‘good food’, ‘party’ en ‘home’. Voor het domein van elektronica, trekt Makro de specialisten van Media Markt aan boord. De vernieuwing van het winkelconcept maakt deel uit van het toekomstgerichte transformatieplan dat Makro vorig jaar in juni aankondigde in het kader van een reorganisatie in de Belgische activiteiten.

Focus op eindgebruiker

 “Na meer dan veertig jaar vinden we onszelf opnieuw uit en gaan we een veel breder publiek aanspreken: daartoe behoort zowel ons vertrouwd cliënteel als nieuwe generaties van toekomstige klanten. Bovendien leggen we veel meer de nadruk op de eindconsument, daar waar het vroeger nog in hoofdzaak de zelfstandige en KMO’s waren. De keuzes die we gemaakt hebben, gebeurden op basis van marktstudies en klantenonderzoeken. Dit werd grondig bestudeerd en onderzocht om zo dé Makro van alle Belgen te worden. We doen dit door bepaalde categorieën van producten naar voor te schuiven die het gros van de Belgische bevolking interesseren”, legt Makro-CEO Antonio Baptista uit.

‘Good food’

De afdeling ‘good food’ is letterlijk te nemen. Makro zweert namelijk bij kwaliteitsvolle producten. Baptista: “De codewoorden zijn smaak en differentiatie. Dankzij ons zusterbedrijf Metro, dat enkel en alleen de restaurateurs bevoorraadt, kunnen we terugvallen op heel wat culinaire expertise. Metro levert namelijk al twintig jaar aan foodprofessionals waaronder bekende sterrenchefs en heeft dus alle knowhow in huis op vlak van lekker eten. Wij zullen onze klanten enkel het beste van het beste voorschotelen, maar uiteraard wel tegen scherpe prijzen. Gaande van producten die noodzakelijk zijn voor dagelijks gebruik, tot producten binnen een hoger gamma. Deze laatste categorie wil Makro voor iedereen toegankelijk maken door ze aan de laagst mogelijke prijs aan te bieden.“

Makro wil vooral inzetten op het gevoel van ‘beleving’. Baptista: “Telers en specialisten zullen hun kennis van hun product delen en klanten zullen kunnen proeven tijdens degustatiemomenten. Hierbij zal telkens een ander product in de kijker worden gezet. Onze producten zullen ook volledig afgestemd worden op onze klanten. Als iemand ons vandaag komt vertellen dat hij verlekkerd is op een welbepaalde soort sinaasappels dan zullen we ervoor zorgen dat die bij wijze van spreken morgen in de winkel ligt. Het is een hogenhuis cliché, maar een Belg blijft nu eenmaal een Bourgondiër en daar spelen we maar al te graag op in.”

'Party'

Wie niet alleen van lekker eten houdt, maar dit graag gecombineerd ziet met een gezellig feestje vindt ook zijn gading bij Makro. Makro biedt alles aan om van A tot Z je verjaardags- , communie-, Paasfeest of barbecue onder familie en vrienden te organiseren. Zowel voor een lekkere maaltijd, als voor de nodige slingers, bordjes, servetten, toeters en bellen, in alle mogelijke thema’s kan je bij Makro terecht. Bovendien krijg je er je persoonlijke partyplanner bovenop die met jou alle benodigdheden voor een geslaagd feest doorloopt en afvinkt.

“Uit een van onze marktstudies blijkt dat de Belg gemiddeld drie tot zeven keer per jaar feestjes organiseert”, verduidelijkt Baptista. “Dat aantal kan zelfs oplopen tot tien. Er is dus duidelijk een markt die openligt voor de feestende Belg die graag alles onder één dak vindt, voor de deur wilt parkeren en wel wat hulp kan gebruiken.”

‘Home’: van bakstenen tot binnenhuisdecoratie

Voor de doe-het-zelvers en deco-fans is er de nieuwe woonafdeling. Voor het ruwere werk gaande van bouwen tot renoveren kan je terecht in het Work Center, bereikbaar via de drive-in. Dit is nog steeds voor de professionele vakmannen onder ons erg interessant, maar ook de hobbyklusser kan hier zijn gading vinden. 

Ook voor de uitrusting en decoratie van je woning hoef je niet ver te lopen. Voor de keukenprinsen en –prinsessen is er eveneens een uitgebreid aanbod en om dit alles ordelijk te houden is er de speciale opbergafdeling. “Voor elke kamer in huis bieden we opbergmogelijkheden. Gaande van de dressing voor kleding tot de kinderkamer voor speelgoed. Opgeruimd staat netjes.”

Media Markt shop-in-shop

Uitloper van het home-assortiment is de samenwerking met Media Markt. Baptista: “Zij zijn voortaan de specialisten in alles wat met elektronica te maken heeft. Dit luik laten we helemaal aan hen over.”

Voor Media Markt een goede opportuniteit om geografisch verder uit te breiden. “De ligging is ideaal met massa’s parking voor de deur”, zegt de Belgische Managing Director van Media Markt, Sven Degezelle. “Ook voor online aankopen is dit een groot pluspunt. Het feit dat klanten hun bestellingen gemakkelijk kunnen oppikken is van onschatbare waarde. Er is bovendien weinig overlap met ons huidig klantenbestand wat een extra voordeel betekent voor Media Markt."

Het shop-in-shop principe is nieuw voor Media Markt België. Degezelle: “Wij beschouwen het als een veelbelovend nieuw format om onze winkelportfolio gestaag uit te breiden, temeer omdat deze winkels ook kleiner zijn dan het gebruikelijke ‘formaat’.” Media Markt huurt de nodige winkeloppervlakte, die varieert van 1.500 tot 3.000 m², van Makro. 

Naast Lodelinsart en Machelen, krijgen ook de Makro-winkels in  Eke, Sint-Pieters-Leeuw, Deurne en Alleur in een later stadium een Media Markt-vestiging in de winkel.

Ruimte is de grote troef

De winkeloppervlakte blijft dezelfde, maar de indeling ondergaat wel een grondige facelift. Het is de overtuiging van Makro dat het hiermee klaar is voor de toekomst. Baptista: “Dankzij de grote oppervlakte van de winkel komen de drie specialisaties perfect tot hun recht. Het geeft ons tevens de kans om op regelmatige basis workshops te organiseren voor trouwe klanten. De Makro-kaart blijft onder meer om die reden ook behouden. Naar de toekomst toe zullen we ware ‘communities’ creëren rond de klanten hun interesses.”

Online

Online wilt Makro ook niet achterblijven en zal de shop een verlengde zijn van de winkel. “Alle cijfers tonen immers aan dat de Belg alsmaar meer online shopt. Alleen de voedingswarenafdeling zal niet online beschikbaar zijn.” 

Geleidelijke uitrol

De opening van de vernieuwde winkels zal geleidelijk aan gebeuren. De komende zes maanden zullen de vestigingen steeds meer vorm krijgen. Eerst zijn die in Machelen en Lodelinsart aan de beurt. Nadien volgen de winkels in Eke en Sint-Pieters-Leeuw en voor de zomer openen de Makro’s in Deurne en Alleur de deuren

In dit artikel

In the picture