Food Partners, dat onder meer gekend is voor zijn Chatka-koningskrab, begint aan een nieuw avontuur. De kmo opent binnenkort zijn eerste verkooppunt-restaurant Foodtrotter, een concept dat zich wil richten op de liefhebbers van de wereldkeuken.

De eerste Foodtrotter zal binnenkort zijn deuren openen. De drijvende kracht achter het project is de nv Food Partners & Co, bekend voor zijn koningskrab van het merk Chatka. Het concept draait rond een assortiment bereide maaltijden. De naam zegt het eigenlijk zelf: Foodtrotter wil de consument een culinair avontuur doen beleven. Het eerste verkooppunt gaat van start op de Charleroise Steenweg in de Brusselse gemeente Sint-Gillis, vlak bij het Stefaniaplein. De nieuwe keten koos bewust voor deze drukke en kosmopolitische winkelbuurt, waar ook veel kantoren gevestigd zijn.

Hoe werkt het?

De consument heeft de keuze: zijn maaltijd ter plaatse opeten, hem meenemen, of online bestellen en zijn gerecht thuis laten leveren. Wanneer hij besluit om ter plaatse te eten moet hij zijn schotel enkel kiezen, betalen aan de toog, tegelijk zijn voornaam meegeven en gaan zitten (Foodtrotter telt een veertigtal plaatsen). Amper enkele minuten later wordt zijn maaltijd voor hem neergezet op een plankje waar de schotel precies in past. Voor de thuisleveringen zal worden samengewerkt met Deliveroo.

Wereldkeuken

In dit eerste verkooppunt zullen een dertigtal verschillende bereide maaltijden verkrijgbaar zijn. Het is de bedoeling dat dit aanbod elke twee of drie maanden vernieuwd wordt. Zoals de naam al aangeeft zal Foodtrotter zich vooral concentreren op de wereldkeuken, met keuze uit Europese, Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse gerechten. De klant kan hier bijvoorbeeld zowel een koninginnenhapje, mole poblano, teriyaki-zalm als moambe van kip eten. Er zijn twee chefs verantwoordelijk voor al deze originele recepten: Philippe Audonnet is een sterrenchef, zijn collega Terence Mc Garrity is een fan van wereldkeuken en heeft gewerkt in grote hotels in Dubai en Barcelona. De prijzen variëren van 5,5 euro voor een erwtensoep met munt tot 10 euro voor een portie teriyaki-zalm.

Naast kant-en-klare gerechten vind je bij Foodtrotter bijvoorbeeld ook sushi, geproduceerd in Luxemburg, en een ruim aanbod aan desserts, dranken en koffie.

Gezond eten

Bij Foodtrotter eet je niet alleen lekker, de keten gaat er ook prat op dat alle gerechten gezond zijn. Geen enkele van de schotels bevat meer dan 450 calorieën. Alles wordt ambachtelijk bereid in het atelier in Heppignies, waar geen gebruik wordt gemaakt van kleurstoffen, bewaarmiddelen of additieven.

Unieke technologie

De grootste verrassing van al is misschien wel dat de schaaltjes met kant-en-klare maaltijden van Foodtrotter het resultaat zijn van een unieke technologie uit Zweden, gebaseerd op Flash-pasteurisatie. De schotels worden in hun bakjes gestoomd en vervolgens meteen luchtdicht verpakt. Deze technologie garandeert het behoud van de originele smaak en de voedingskwaliteit van het gerecht. Kers op de taart is bovendien dat de schaaltjes ook recycleerbaar zijn en… zingen als ze klaar zijn. Dat gaat als volgt: je zet ze 2 à 3 minuten in de magnetron en zo gauw het gerecht klaar is laat het bakje een soort van sirene horen, waardoor de consument of de verkoper weet dat de schotel binnen 15 seconden uit de oven mag en klaar is om opgediend te worden. Bijzonder praktisch.

Een afgebroken poging in de foodretail

Dat Food Partners investeerde in zo’n vooruitstrevende technologie als Flash-pasteurisatie, komt door het feit dat de kmo in het begin vooral mikte op de retail. De ketens hapten echter niet toe: de ene vond het te duur, de andere te goedkoop. Food Partners besloot vervolgens zich rechtstreeks tot de consument te richten en een eigen keten te beginnen, Foodtrotter dus, zonder tussenpersonen in te schakelen.

Inrichting

Wat inrichting betreft hebben de initiatiefnemers gekozen voor een hedendaagse combinatie van hout, marmer en zwarte schoolborden, die natuurlijkheid uitstraalt. Sommige elementen versterken daarbij het reiselement: op de toog troont een wereldbol en overal in de verkoopruimte zijn teksten in verschillende talen te lezen.

Ambitie

Het is de bedoeling dat het niet bij het eerste verkooppunt van Sint-Gillis blijft. Er zouden op termijn dan ook meerdere Foodtrotters hun deuren moeten openen, zowel in binnen- als buitenland, om zo uit te groeien tot een kleine restaurantketen.

In dit artikel

In the picture