Eind november opende AB InBev zijn Gare  Maritime  Food Market  in Tour & Taxis. Een nieuwe hotspot in Brussel waar lokale producten, een sociale impact en duurzaamheid centraal staan. Een reportage in beeld.

De allereerste foodmarket van AB InBev is een feit. Op 26 november opende de biergigant zijn gloednieuwe culinaire hotspot in Tour & Taxis, waar alles in het teken staat van de Belgische eet- en biercultuur. De Leuvens bierreus selecteerde voor de gelegenheid 10 food- en drankconcepten van gerenommeerde chefs die uitsluitend met Belgische producten werken. We vinden er onder meer topchef Xavier Pellicer met zijn groenteconcept XGreen, Giovanni Bruno met pastaconcept ‘Cereal Killer’ of nog Mauro Colagreco met zijn befaamde burgerconcept Carne dat zijn entree maakt op de Europese markt. Centraal op de foodmarket staat trouwens een immense Victoria bar, waar AB InBev 8 eigen bieren op vat aanbiedt. Klanten vinden er ook andere Belgische dranken zoals het merk Richies en Belgische wijnen van onder meer het merk Vin de Liège.

Sociale impact

AB InBev wil met dit concept vooral een sociale impact creëren door in te zetten op duurzaamheid en circulariteit, ook tijdens de selectie van ingrediënten. Migo koffie, die wordt geserveerd aan de Victoria bar, levert zijn koffieresten bijvoorbeeld aan Permafungi, dat het gebruikt als meststof voor champignons. In ruil daarvoor levert Permafungi champignons aan de topchefs. Daarnaast werkt AB InBev aan andere initiatieven met een sociale impact zoals concepten waarbij bier circulair wordt ingezet, maar dat is nog niet voor nu.

“Klanten komen niet enkel voor het eten, maar voor de hele beleving”

Gare Maritime Food Market is meer dan eten alleen, consumenten kunnen er ook terecht voor evenementen en workshops. “We voorzien verschillende dj’s die dagelijks komen optreden, vooral ’s avonds”, legt Pieter Anciaux, verantwoordelijke horeca België bij AB InBev, uit. “Daarnaast kunnen consumenten workshops, masterclasses en exclusieve wedstrijden volgen in onze foodstudio by Bosch die in januari zijn deuren opent.” Elke zondag organiseert de bierreus ook een ‘kids sunday’, waarbij kinderen zich kunnen uitleven op een groot springkasteel, zich kunnen amuseren met de verschillende clowns die aanwezig zijn, enzovoort. Tot slot is er ook op de site van Tour & Taxis heel wat animo. Zo zijn er zaterdag en zondag verschillende markten. “Consumenten komen niet enkel naar Gare Maritime Food Market voor het eten, maar voor de hele beleving. Ze kunnen hier gerust enkele uren spenderen.”

Duurzaamheid is key

De nieuwe foodmarket bevindt zich op een toplocatie: Gare Maritime, ooit het grootste goederenstation van Europa en nu omgevormd tot een overdekt dorp met ruimte voor innovatieve en duurzame retailconcepten op de site van Tour & Taxis. Bij Gare Maritime staat alles in het teken van duurzaamheid: het gebouw wekt zijn eigen energie op uit hernieuwbare bronnen. Zo wordt geothermie ingezet voor de verwarming en de klimaatregeling en liggen er zonnepanelen op het dak en op de zuidelijke gevel. Daarnaast  beschikt het gebouw over een systeem voor de recuperatie van regenwater en zijn er dynamische ruiten die zich aan de bezonning aanpassen. Tot slot is het gebouw zo gerenoveerd om zo weinig mogelijk energie te verliezen en daglicht optimaal te benutten. Dat AB InBev koos voor deze locatie is dan ook geen verrassing. “Gare Maritime is één van de belangrijkste speerpuntprojecten van Brussel op het vlak van duurzaamheid en architectuur. Daarom is dit de perfecte plaats om de rijke Belgische culinaire traditie en Brussel als wereldstad in de verf te zetten”, klinkt het. Bovendien is de ligging in Tour & Taxis ook uiterst ideaal: het licht vlak bij de Brusselse ring en is daarom vlot bereikbaar.

“Door de  locatie, de selectie van topchefs en de lokale impact  mogen we spreken van een unicum in België.  We zijn  als Belgische brouwer dan ook ontzettend trots op deze verwezenlijking”, besluit Pieter Anciaux. “Dit zijn onze eerste stappen  naar de uitbating van een zaak. Het is een exclusieve beleving van de wereldberoemde Belgische eet- en biercultuur op een unieke locatie.” 

In dit artikel

In the picture