Eind mei ging de allereerste Belgische winkel van het Franse label Bio C’Bon open. Enkele dagen later hadden we op de Charleroisesteenweg 18, op een steenworp van het Stefaniaplein, een afspraak met Mahaut de Lesquen, Directrice van Bio C’Bon België, om meer te weten over deze nieuwkomer.

Bio C’Bon timmert onophoudelijk verder aan zijn winkelnetwerk. Sinds de oprichting van het enseigne in 2009 heeft de biospecialist maar liefst 100 winkels geopend in 5 Europese landen: in Frankrijk natuurlijk, maar ook in Italië (8 verkooppunten), Spanje (3), Zwitserland (1) en voortaan is er dus ook een winkel in België. Deze nieuwe speler zal bij ons niet zozeer voor snoeiharde concurrentie zorgen, het is eerder de bedoeling om de wat onsamenhangende markt te consolideren. In tegenstelling tot wat we zien in Frankrijk (La Vie Claire, Biocoop, Naturalia, enz.), zijn er bij ons maar een handvol winkels, zoals BioPlanet, Sequoia en zelfstandige handelaars, die dan nog eerder mikken op streekproducten dan echt op bio.

Dit verstrooide landschap is ideaal voor het concept van Bio C’Bon: casual en gericht op steden. “De biomarkt is hier veel minder gestructureerd dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Wij willen nieuwe klanten laten kennismaken met biovoeding. Daarom hebben we gekozen voor dit gebouw. Dankzij de grote ruiten is de winkel vanop straat goed zichtbaar. Wij proberen anders te zijn dan de gewone biowinkels zodat de consument ongeremd bij ons kan binnenwandelen”, verklaart Mahaut de Lesquen.  

Een markt in de lift 

Hoewel wij bijlange de cijfers van de Franse markt, goed voor 5,76 miljard euro omzet (+14,7%) niet halen, ziet de Belgische markt er toch veelbelovend uit. Volgens BioWallonie heeft de biosector in 2015 bij ons een omzet geboekt van 514 miljoen euro, dat is een stijging met 18% in vergelijking met het voorgaande jaar. In marktaandeel blijven de verse biologische voeding (inclusief diepvriesproducten en kruidenierswaren) eerder bescheiden (2,8%), maar ze groeien wel constant. In België zijn de uitgaven voor verse bioproducten met 18% gestegen. Brussel doet het daarbij uitstekend, want daar zagen we de grootste toename met 47%.  

Ook lokaal

Voor Mahaut de Lesquen was Brussel als eerste bestemming dan ook vanzelfsprekend. Bovendien geeft deze keuze blijk van een stedelijke verankering. Toch was het niet zo gemakkelijk daar het merk bij ons niet heel bekend is en de vele talen de taak nog bemoeilijken. Daar werd intern een oplossing voor gevonden: de jonge Française ging zelf op zoek naar de juiste vertalingen van de aangeboden producten en voerde een nieuw systeem met knipperende en meertalige etiketten in. Dat was een hele klus want op 350m² verkoopruimte vinden we meer dan 4.000 referenties terug. “Het gaat grotendeels over hetzelfde assortiment als in Frankrijk, maar we hebben er nog streekproducten aan toegevoegd. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Vieux Liège, De Drie Wilgen en Vajra. Ik hoop dat we binnenkort het lokale aanbod verder kunnen uitbouwen”, benadrukt Mahaut de Lesquen.  

Assortiment

Dit verkooppunt geeft een heel ruimte indruk. De ruiten geven de uitgestalde vruchten en groenten een prachtige, natuurlijke lichtinval die in de kleinere biozaken vaak ontbreekt. Nadat we het trapje aan de ingang zijn afgedaald (Nvdr: er komt binnenkort een lift om mindervaliden of ouders met kinderwagens vlot te laten binnenkomen) bevinden we ons meteen in de ruimte met fruit en groente waar onder meer de beroemde wekelijkse fruit- en groentemanden worden verkocht. Dat is een budgetvriendelijke manier om seizoensproducten in huis te halen: een fruitmand kost 5 euro, een fruit- en groentemand 10 euro. Er wordt momenteel ook een lunchaanbod bestudeerd.

Hier vinden we ook de traiteurafdeling terug, met bedientoog.  

Aan de andere kant van de trap ligt de “bulkzone” en we vinden er ook bier (Belgisch bier maar ook Bretons, de regio van waar Mahaut de Lesquen afkomstig is) en wijn. “Het bulkrek doet het al heel goed”, vertelt onze gastvrouw. In die mate zelfs dat er momenteel kleine aanpassingen aan worden aangebracht.  

In het midden van het verkooppunt vinden we hartige en zoete kruidenierswaren en een lange rij koelkasten met verse producten. Achterin de winkel staan de baby-artikelen, de speciale voeding (glutenvrij e.d.) en schoonmaakproducten uitgestald. Alles wordt duidelijk aangegeven met bordjes en kleuren.  

In de wellnesszone heerst een andere sfeer, maar ook hier valt net zoals bij het fruit en de groenten het daglicht overvloedig binnen. De parketvloer zorgt voor een warme toets in deze cleane ruimte met de look&feel van een apotheek. De klanten die dat wensen, kunnen hier een afspraak maken met een naturopaat. De uurregeling ligt ter beschikking aan de ingang van de ruimte. Dat zorgt voor een ruimere dienstverlening aan de klanten en helpt de consumenten om de juiste keuzes te maken terwijl ze genieten van een gratis sessie.      

Ambities

De komst van Bio C’Bon in Brussel zal wellicht geen alleenstaand feit blijven, maar toch is er nog geen sprake van verdere plannen. “Natuurlijk hebben we projecten, maar we blijven graag pragmatisch. Als er zich een kans voordoet, dan zullen we die grijpen. Openingen vormen geen doel op zich, we willen niet kost wat kost snel nieuwe verkooppunten aan ons netwerk toevoegen”, verklaart Mahaut de Lesquen. Met een toename van 47% in het verbruik van verse bioproducten in Brussel en 18% in Wallonië in vergelijking met 11% in Vlaanderen, spreekt het voor zich dat de deze twee regio’s daarbij de voorkeur zullen krijgen.  

      

In dit artikel

In the picture