Al 42 jaar lang is de Cora van Rocourt het commerciële bastion van Groot-Luik. De ontwikkeling van nieuwe attractiepolen, zowel in de stad als over de grens, zette de groep louis delhaize er onlangs toe aan om de winkelgalerij met 6000 m2 te vergroten, meer in te zetten op betaalbare restauratie en nieuwe locomotieven aan te trekken.

Er valt heel wat nieuws te beleven bij Cora. Zo werden er in Hornu eind april een aantal nieuwe concepten voorgesteld, waar we in één van onze volgende edities op terugkomen. Voor het ogenblik concentreren we ons graag op het vlaggenschip van Rocourt, dat een duwtje in de rug krijgt door de extra inspanningen die gedaan werden in het bijhorende shoppingcenter.

Toen Cora Rocourt in 1972 werd ingehuldigd, verbaasde deze ondertussen tot een instituut uitgegroeide hypermarkt vriend en vijand. Het complex werd bijzonder strategisch ingeplant in het noorden van de stad, vlak bij een groot verkeersknooppunt, waardoor het bereik enorm is. In totaal komen er jaarlijks zo’n vijf miljoen mensen over de vloer. Door de aanwezigheid van tal van andere ketens rond de enorme parking groeide de winkel uit tot een grote commerciële aantrekkingspool. “Wij bereiken heel het arrondissement Luik”, vertelt Gilbert Debes, directeur van Cora Rocourt, “En we blijven ook marktleider in deze zone, die heel het plateau van Ans beslaat en uitloopt tot in Hognoul, Blégny en Saint-Georges.”

Wat niet belet dat er met argusogen gekeken werd naar de nieuwe ontwikkelingen in de streek. Eerst en vooral was er natuurlijk de komst van Médiacité, maar daarnaast vestigden zich de laatste jaren ook verschillende retailparks in de provincie. Bovendien zijn ook het naburige Maastricht en Aken commercieel belangrijke aantrekkingspolen. Daarom werd beslist winkelgalerij van 10 000m2, die dateert uit 1996, uit te breiden. “Ze was nog altijd in zeer goede staat”, onderstreept Jean-Luc Storme, vastgoeddirecteur. “Maar na een marktstudie uitgevoerd bij onze klanten, bleek dat deze graag meer goedkope restaurants wilden zien, naast een aantal winkelketens die je als locomotief kunt beschouwen.” 

Dat is ondertussen gebeurd. Lunch Garden en Nike hebben hun deuren geopend, terwijl H&M en Esprit hun oppervlakte aanzienlijk vergroot hebben door op twee verdiepingen te gaan werken. In totaal kwamen er zo’n twintig handelszaken bij, zodat er nu onder meer drie opticiens en vier telefoonwinkels zijn. Verder zijn er nu ook negen restaurants, en een aanpalende Quick.

Er werd in totaal vijftien miljoen euro geïnvesteerd om het shoppingcenter uit te breiden en een nieuw gezicht te geven, onder meer door de werken die werden uitgevoerd aan de beide ingangen. De hypermarkt zelf kreeg nog geen verjongingskuur, maar profiteert wel van de grote glazen wanden die voortaan natuurlijk licht verspreiden in de belangrijke checkoutzone. Ook het kunstlicht werd vervangen, wat niet alleen kostenbesparend werkt maar de sfeer ook verhoogt.

“Door de winkelgalerij uit te breiden bereiken we een belangrijke marketingdoelstelling van deze site: die van de one-stop-shopping. Het centrum bevat nu meer dan honderd verschillende handelszaken, restaurants en een hypermarkt met meer dan honderdduizend artikels. Dankzij de verbouwingen is de winkelervaring ook geoptimaliseerd. We kunnen dus voldoen aan alle behoeften van de klant, en dat is ook de stad niet ontgaan. Het publiek handelt hier heel anders dan in de stadswinkels. De bezoekers van Cora Rocourt komen niet naar hier om te flaneren, maar met het doel om daadwerkelijk te kopen.”

In dit artikel

In the picture