De Carrefour-winkel in Zemst werd de afgelopen maanden verbouwd tot een hypermarkt van de nieuwste generatie. Naar model van de revolutionaire winkel in Bergen, zet de winkel met home made-producten en digitale toepassingen volop in op beleving.

Tussen 2010 en 2014 werkte Carrefour de renovatie van haar 44 Belgische hypermarkten af. Nadien ging de winkelketen op dat elan door, door aan de verdere modernisering van haar hypermarkt-concept te sleutelen. Het resultaat konden we in december 2015 ontdekken, toen Carrefour de hypermarkt in Les Grands Prés (Bergen) onthulde. Het concept van deze revolutionaire hypermarkt, die ook de Mercuriusprijs won, werd later ook toegepast in Koksijde en nu ook in Zemst. Wij gingen een kijkje nemen in wat Carrefour nu de meest volledige en moderne hypermarkt in Vlaanderen noemt, een titel die tot nu toe voorbehouden was voor de vestiging in Koksijde.

Groter

In januari 2016 gingen de grote verbouwingswerken in Zemst van start. De winkeloppervlakte werd uitgebreid met 2.000 m², waardoor de klant voortaan kan winkelen op 8.500 m². Ook het bestaande deel van het gebouw werd volledig onder handen genomen. Binnenin ontdekken klanten een winkel in de lijn van die in Bergen en Koksijde, al werden er ook enkele lokale accenten gelegd.

Afdelingen met bediening en home-made producten

De Hypermarkt Carrefour van Zemst trekt de kaart van de bediening, met aandacht voor en de nadruk op een ruim assortiment kwaliteitsvolle verse producten. In de versmarkt krijgt men het gevoel in een echte markthal te staan.

In het bakkersatelier bereiden de 10 bakkers dagelijks tientallen soorten brood, van bloem tot brood. Daarnaast is er voortaan een bedieningstoog voor de ter plaatse gemaakte koekjes en verse patisserie. Bovendien maakt de chocolatier er dagelijkse ter plaatse Belgische chocolade.

Tegenover de bakkerij-afdeling, vinden we een koffiebranderij van Rombouts terug. In de winkel zelf wordt dus koffie gebrand, en de koffiebrander is ook zelf in de winkel aanwezig op woensdag, vrijdag en zaterdag en adviseert de klant bij zijn koffiekeuze.

In de slagerij versnijden professionele slagers vlees, wat ze ook op vraag kunnen doen. Er is ook een extra rijpingskast voor rundvlees, waar de meest gastronomische vleessoorten te verkrijgen zijn.

In de traiteurafdeling kunnen klanten kiezen uit bereide maaltijden en fijnkost. In een warmhoudmeubel vindt de klant een nieuw gamma verse pizza’s en bereide gerechten terug. Daarnaast is er ook een hele hoek gewijd aan kaas, met zowel de verpakte kaas als een kaastoog met bediening waar de klant uit zo’n 250 referenties kan kiezen. Voor de officiële opening van de winkel heeft het team nog een verrassing in petto, want de afgelopen weken lieten zij, volgens een oude Engelse traditie, een portofles druppelsgewijs leeglopen in een volledige Stilton om de klanten een unieke ervaring voor te schotelen.                                               

De groenten- en fruitafdeling roept echt het gevoel van een markthal op. De versmarkt eist een belangrijke plaats op in de winkel.                                               

Nieuw in de versmarkt en een primeur in Vlaanderen: de premium groenten- en fruitbar, waar de klant langs de ene kant de bioproducten in bulk terugvindt, en aan de andere kant van de bar een mooi en volledig nieuw assortiment premium groenten en fruit, geheel volgens de seizoenen. Een medewerker bedient de klanten die hun keuze maken uit het assortiment premium groenten en fruit. Daarnaast worden in de bar ook smoothies, verse fruitsalades en leuke snacks zoals verse aardbeitjes in chocolade en meloen die opgevuld werden met meloenbolletjes bereid. Om de salades en andere groenten zo vers mogelijk te houden, worden ze voortdurend verneveld.

In het midden van de versmarkt vindt men de ruime vistoog met bediening, en een verse sushistand waar sushichefs de hele dag door verse Japanse lekkernijen bereiden voor het oog van de klanten. In de winkel wordt verse zalm ter plaatse gerookt door specialisten.

Shop-in-shops

Door de indeling van de winkel in verschillende shop-in-shops, heeft de klant niet langer het gevoel in een hypermarkt rond te lopen, maar lijkt hij van de ene naar de andere gespecialiseerde winkel te gaan. Carrefour groepeerde hiervoor haar producten anders; zeg maar logischer voor de klant. Alle artikelen staan er per thema ingedeeld. In de visafdeling vindt men voortaan niet alleen de bedieningstoog met de verse vis, maar ook de zuurwaren en visconserven die vroeger tussen de conserven stonden.

De bastions

Net als in Koksijde en Bergen, De winkel in Zemst onderscheidt vijf ‘bastions’, gebieden waarin het met extra expertise in uitblinkt en op inzet. De eerste daarvan is ‘welzijn’, dat vooral met glutenvrije en biologische producten wil scoren. Dit bastion biedt producten die gericht zijn op gezond leven: 150 gecertificeerde glutenvrije producten, een bijzonder groot dieetassortiment, suikervrije producten, een grote bio afdeling met verse en droge voeding. Bovendien vind je hier ook meer dan 200 lokale producten, die geproduceerd worden in een straal van maximum 40 km rond de winkel. Daarnaast is er ook een aanbod aan producten in bulk.

Ook bier is één van de rayons waarmee deze winkel zich wil onderscheiden. Carrefour biedt hier een ruime keuze, met ruimte voor nieuwigheden en de laatste trends. Dankzij een interactief scherm kan de klant meer informatie over de bieren opvragen (en afdrukken) en zo de beste keuze maken.

Wijn is nog een specialisatiebastion van Carrefour Zemst. De winkel heeft een wijnkelder met een 100-tal grand cru’s, waar de temperatuur op een ideale 13° gehouden wordt en de vochtigheidsgraad constant is. Maar je vind hier ook een ruime keuze wijnen van over de hele wereld, en een uitgebreid gamma bag-in-boxes. Ook hier helpt een interactief scherm de klant om de juiste keuze te maken.

De afdeling sterkedranken werd uitgebreid, en nieuwe referenties gin, rum etc werden aan het gamma toegevoegd.

De hypermarkt biedt ook een ruim gamma etnische producten, het vijfde ‘bastion’ van de winkel. Het assortiment werd afgestemd op de lokale vraag, met veel producten uit de VS, Groot-Brittannië, Italië en Mexico.

Meubelen

Elke productgroep of wereld beschikt over zijn eigen eenvoudige, moderne meubelen, en voor de inrichting zijn uitsluitend edele materialen (hout, baksteen) gebruikt.

Carrefour heeft het assortiment heruitgevonden met meer merken, meer keuze, meer exclusieve producten… De artikelen worden bovendien mooi in de schijnwerpers geplaatst op tafels en presentatiedisplays (kleding, boeken, homeproducten, kleine huishoudtoestellen).

De meubelen zijn laag, zodat de klant geniet van een panoramisch zicht over de hele winkel. Dit verbetert ook het comfort van de klant die alle producten binnen handbereik heeft.                                         

Hypergeconnecteerd

In Zemst zet Carrefour volop digitale mogelijkheden in om de klant te helpen en een moderne winkelervaring te bieden. Overal in de winkel kom je interactieve digitale schermen tegen, onder andere om cd’s te beluisteren en dvd’s/blu rays te scannen en de trailers van films te bekijken, maar ook om gemakkelijk de juiste inktpatronen voor je printer terug te vinden. Verder kan je via zulke schermen kortingsbonnen en recepten afdrukken, persoonlijke kortingen raadplegen en het winkelplan te raadplegen.

In de textielafdeling, pakt Carrefour uit met een digitale passpiegel. Daarmee kunnen klanten alle kleding bekijken (de klant kan zelf kiezen of hij vooraan, achteraan of in profiel gefotografeerd/gefilmd wordt) en zelfs delen met vrienden op Facebook of via e-mail om zo de mening van de partner of vrienden te vragen.                                              

Uiteraard kan iedereen zijn boodschappen ook online bestellen op Carrefour Drive en afhalen aan de winkel.

Hyperduurzaam

Naast klantenervaring, heeft Carrefour in Zemst ook aandacht voor het milieu. De nieuwe hypermarkt is volgens de retailer een “hyperduurzame” winkel geworden. Door de vele digitale schermen, kon Carrefour ten eerste papieren affiches vervangen. Verder is er de installatie van nieuwe koelkasten op CO2-gas, met deuren op de koelmeubels om energieverlies te beperken. Daarnaast werd ook het plafond en de vloer goed geïsoleerd. Zo kan zo’n 20 tot 0 % energie bespaard worden. De winkel wordt bovendien uitsluitend verlicht met full led, waardoor het energieverbruik zo’n 10 à 15% lager zal liggen. Verder wordt er regenwater gebruikt voor sanitaire installaties in plaats van stadswater. Aan de laadkade werd een geluidsmuur geplaatst om mogelijke geluidshinder voor de omwonenden te beperken, ook al wordt de winkel ’s nachts niet beleverd. De parking werd heraangelegd, waarbij ook veel aandacht werd geschonken aan de aanplanting van bomen en struiken.


In the picture