Er wordt wel vaker gesproken over “blurring retail”. De grenzen tussen verschillende retailkanalen vervagen en producten vinden hun weg naar de consument op de plaats waar en het ogenblik waarop hij die wil kopen.

Tussen FMCG en Non food retail bleef het water echter diep. Terecht? Een studie uitgevoerd door The Retail Academy & Gondola geeft u een antwoord op die vraag.

Onderhoudsproducten en snoepjes

Al heel wat jaren wordt in de DHZ- en tuinzaken ook een min of meer beperkt aanbod van onderhoudsproducten aangeboden. Wat destijds bij de introductie in de toenmalige Briko Depot in Antwerpen op hoongelach werd onthaald, bleek een blijver die overal navolging vond. Na het klussen en de tuinkarweien komt ook het opruimen en schoonmaken op de to do en shopping list.

Sinds enkele jaren vindt de consument ook sporadisch muntjes en snoepgoed aan de kassa’s, kwestie van wat te knabbelen te hebben bij het boren van een gat. En de drankjes volgden (net als bij de krantenwinkel) want werken in stof of onder de zon doet een mens dorst krijgen.

Maar daar bleef het zowat bij in België. In Duitsland en Nederland kan je al lang een snelle hap eten in de Hornbach en aanverwanten. Of je kan er een breder assortiment voedingswaren kopen. Ook hygiëneproducten vinden er hun weg naar de consument.

WC papier

Het heeft de fabrikant wat jaren gekost om een Belgische DIY retailer te overtuigen, maar sinds vorig jaar kan je bij Gamma regelmatig WC papier in de aanbieding vinden en de verkoop ervan is een regelrecht succes.

Hoeft het daar bij te blijven?

Volgens Chris Van Wesemael, non food retail expert bij Gondola, niet:

“De consument is vandaag heel anders ingesteld. Hij koopt een product op het ogenblik dat hij een behoefte heeft en dat kan dan net zo goed in een tuincentrum of doe-het-zelfzaak zijn zeker als daar een goede aanbieding te rapen valt. FMCG-retail biedt trouwens al jàren ook (elektrisch) gereedschap, meststoffen, behanglijm en noem-maar-op aan. Dat vindt iedereen nu vanzelfsprekend. Omgekeerd kan het dus zeker ook.”

Ken de consument

Beslissingen vanuit het buikgevoel zijn meestal synoniem voor een mislukking. Wat wil de consument kopen in welk retail kanaal? Is er vraag naar andere producten in DIY- en Gardenretail?

“Gondola Non food voerde recent een nooit geziene studie uit bij ongeveer 3000 klussers en tuiniers naar hun koopgedrag, voorkeuren en loyaliteit aan retailkanalen”, vervolgt Chris. “Deze baanbrekende studie bevat ook heel wat interessante inzichten die FMCG fabrikanten kunnen helpen bij hun strategische beslissingen om te groeien en nieuwe kanalen aan te boren.”

De resultaten van de studie kunnen besteld worden via deze link.

Leden van The Retail Society genieten naast de reeds aantrekkelijke prijs, ook van een korting van 10%.