-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Amazon heeft via zijn Chinese dochter de status van NVOCC aangevraagd bij de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC). Dit betekent dat de e-commerce gigant zijn maritiem vrachtvervoer (vanuit China vooral) zelf wil organiseren. Eerdere berichten duiden erop dat Amazon ook luchtvracht en distributie zelf in handen wil hebben.
Een NVOCC (non vessel operating common carrier) is een bedrijf dat zelf het maritiem vrachtvervoer kan/mag afwikkelen. Het groepeert goederen in containers en verscheept ze naar bestemmingen overzee. Het is geen eigenaar of huurder van een schip, maar kan wel het hele transport zelf organiseren, met eigen laaddocumenten, door rechtstreeks ‘slots’ in te kopen op schepen van rederijen.
Amazon zou met andere woorden als zeevrachtexpediteur zijn maritiem vervoer vanuit China helemaal zelf kunnen organiseren. Dat is niet alleen goedkoper (er zijn geen tussenpersonen meer), maar stelt de webhandelaar in staat flexibeler te zijn voor het beladen van de containers, het kiezen van de havens van invoer, enz. De FMC heeft bevestigd een aanvraag te hebben gekregen van Beijing Century Joyo Courier Service, wat de officiële naam van Amazon China Logistics is. Er is wel nog geen NVOCC-licentie verleend. Daarvoor moeten nog aan een aantal eisen worden voldaan, waaronder het afgeven van een borgsom, het aanstellen van een verantwoordelijke vertrouwenspersoon, het indienen van een lijst met vrachttarieven, e.d.m..
De aanvraag van het statuut van NVOCC is een bijkomend signaal dat Amazon zijn hele vervoerketen zelf wil organiseren. De te vervoeren volumes goederen zijn zo groot geworden – zeker in de VS - dat het inefficiënt is geworden om ze te spreiden over meerdere vervoerders. Kiezen voor één grote dienstverlener voor het transport – zoals UPS of FedEx, die naast distributie ook lucht- en zeevracht aanbieden – zou Amazon echter te afhankelijk maken.
Daarom werkt de webhandelaar – die al de hele logistiek en fulfillment zelf organiseert – nu ook aan een eigen transportorganisatie die alle modi behelst. Ook in Europa werkt Amazon hieraan. In een aantal landen bouwt het aan een koeriersnetwerk (al dan niet via onderaannemers) en aan eigen luchtvrachtverbindingen. Zo zijn er tests aan de gang met ‘eigen’ vluchten tussen Polen, het VK en Duitsland.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: