De jongste sessie van The Retail Society vond plaats op 29 maart 2018 onder de noemer ‘New Generation in Retail’. De deelnemers konden genieten van twee sterke en inspirerende debatten met tal van leerrijke tussenkomsten. Een overzicht.

Het was Michel de Rovira, co-oprichter van Michel et Augustin, die de spits mocht afbijten. “Toen we dertien jaar geleden op de markt kwamen met ons merk, zag het landschap er totaal anders uit. Amazon stond nog in de kinderschoenen, bio zat nog in het stadium van luis in de pels van de traditionele markt en de buurtwinkels moesten nog aan hun opmars beginnen. Mochten we Michel et Augustin vandaag moeten lanceren, zouden we waarschijnlijk voor een heel andere aanpak kiezen.” Inderdaad, in die tijd draaide het allemaal rond magere producten en diëten. De verpakkingen stonden bol van de beloften over deze trend. Michel et Augustin roeiden voluit tegen die stroom in, en de tijd heeft hen gelijk gegeven. Ze gingen toen al voor producten met meer smaak en aroma. “We werden gedreven door ons instinct: het mocht allemaal opnieuw wat lekkerder zijn. We waren er ook vrij zeker van dat natuurlijke producten het in de toekomst steeds beter zouden gaan doen, en wilden een merk creëren met zo weinig mogelijk ingrediënten. Ten slotte besloten we ook in te zetten op differentiatie. We wilden niet de weg opgaan van de grote brands, maar dicht bij de consument staan. We wilden dat hij ons vertrouwde, en deel gaan uitmaken van zijn familie.” Het bleek allemaal goed bekeken van Michel et Augustin, die zich in deze snel veranderende markt perfect weten te onderscheiden. Het honderdtal medewerkers dat de firma ondertussen telt, deelt immers een gemeenschappelijke passie: “We danken onze naambekendheid heus niet alleen aan ons marketingconcept, we zijn een hecht en gemotiveerd team dat ervoor gaat. Eén medewerker op twee heeft een officieel diploma van patissier op zak. En allemaal kennen ze het belang van werken met de allerbeste grondstoffen. We willen overal het symbool zijn van de echte Franse ‘savoir-faire’, waar we ook verdeeld worden, van België tot de Verenigde Staten. Vandaar ook ons partnership met Danone”, legt Michel uit. Later komt hij nog even terug op dat onderwerp. “Wij zijn met z’n 100, zij met 100 000. We willen het kleine Gallische dorpje zijn in het grote Danone-rijk.”

Geoffroy Gersdorff, General Secretary Carrefour Belgium, pikt hier graag op in. “Zoals u wellicht allemaal weet, maakt Carrefour lastige weken door. We hebben het dus heel druk. Ik wou hier echter absoluut aanwezig zijn. Ik wil sprankelende ogen zien, een dynamische ondernemersgeest voelen. We moeten allemaal de spirit hebben van merken als Michel et Augustin, färm of Simone a Soif! We moeten gaan voor differentiatie, flexibel zijn en blaken van ondernemingszin.”

Na deze wijze woorden ontspon zich een eerste debat tussen Geoffroy Gersdorff, Alexis Descampe (färm), Michel de Rovira (Michel et Augustin), Agnès Bonfond, Antoine De Menten en Alexandre van der Vaeren (Simone a Soif!). Het was de co-oprichter van färm die het eerst van wal mocht steken en zijn visie geven op de traditionele retail. “Daar ligt voor ons een fantastische kans! Daar zitten onze consumenten”, lanceert Alexis Descampe zijn betoog, en krijgt meteen de lachers op zijn hand. “De moeilijkheden die de retail vandaag ondervindt, zijn volgens mij te wijten aan de uniformiteit ervan”, vervolgt hij, ernstiger nu. Wat Carrefour denkt van spelers zoals färm? “We zijn concurrenten, maar we delen dezelfde visie. We zijn getuige van een belangrijke evolutie in het consumentengedrag”, weet Geoffroy Gersdorff. “Alle marktspelers moeten meegaan in de evolutie van de voedingsmarkt. Färm is daar misschien radicaler in dan wij, maar uiteindelijk is onze doelstelling dezelfde. We willen dat de consument goed kan eten, zonder zich daarom pijn te moeten doen. Uiteindelijk zijn we eerder complementaire actoren dan concurrenten (…). Goede voeding toegankelijk maken voor iedereen is de inzet van de hele markt. Het is zelfs een verantwoordelijkheid die alle spelers in de foodmarkt moeten opnemen. We moeten allen aan hetzelfde zeel trekken.”

Naast Michel de Rovira, die aangeeft dat Danone een duurzame export van zijn merk zal faciliteren, heeft ook Simone a Soif! reden tot juichen. “Binnen vijf jaar willen we aanwezig zijn in 9 landen, maar uiteraard niet tegen elke prijs. Het is onze doelstelling om ons in Frankrijk te vestigen. Als dat werkt, gaan we een productie-eenheid installeren naar het voorbeeld van het Belgische model. We willen coherent blijven met het principe dat ons drijft: de integratie in de gemeenschap en de lokale ketens. We willen de Europese referentie worden op het gebied van de betere dranken.”

Een vraag, of een challenge voor Carrefour, als waardige vertegenwoordiger van de nieuwe generatie van traditionele retailers? “We bieden nu al tien jaar lang onze producten aan in jullie express-winkels. Het is ons echter nog steeds niet gelukt om ze te introduceren in uw andere formats… Ik daag u hierbij dus uit”, lacht Michel. Geen vraag en nog minder een uitdaging voor Alexis, die het houdt op een eenvoudig “Dank u. Ik zie hier een ommekeer in de bewustwording en de verantwoordelijkheid.” Simone a Soif! lanceert een oproep: “We nodigen u uit om naar Evere trekken en er een drankje uit te vinden dat u met een gerust hart aan een kind zou geven, en daar een referentie van te maken. Geoffroy krijgt het laatste woord: “Ik ga de uitdagingen aan!”

Naast Simone A Soif kwamen in het daaropvolgende debat drie andere vernieuwers aan bod. Nummer één: Beedrop, dat producten van 40 verschillende winkels bundelt en aan huis levert bij consumenten. “Op die manier proberen we ecologie en economie te verzoenen”, aldus Stefan Van Overbeke. Daarna deed Patrick Leysen, mede-oprichter van Parcify uit de doeken hoe de startup die nu in handen is van bpost het verschil maakt: leveren op basis van geolocatie van de consument. “De klant wil vandaag convenience en dat bieden wij hem”, aldus Leysen. Stephan Bosman kwam daarna uit Nederland om uit leggen waarom Stockon in de 21ste eeuw een belangrijke rol kan spelen: het zorgt ervoor dat de voorraad van klanten automatisch aangevuld worden met de hulp van een app waarop de klant zijn profiel ingeeft.

Zij kregen dezelfde vraag voorgeschoteld: hoe kijken ze aan tegen de klassieke retail? Zijn het concurrenten of partners? Zowel Stockon als Beedrop benadrukten dat zij rechtstreekse toegang willen geven naar de consument. “De aanbieder zit bij ons aan het stuur”, aldus Stephan Bosman (Stockon). “Voor ons is het nog veel te vroeg om te zeggen of we kiezen voor concurreren of samenwerken. Retailers staan online sterk. De kern van de supermarkt gaat online, maar de vers-markt blijft belangrijk.” Patrick Leysen (bpost/Parcify) zei vooral te geloven in het hybride model: “We brengen online en offline veel dichter bij elkaar. De twee moeten naadloos in elkaar overgaan. Maar ik moet zeggen dat het me pijn aan het hart doet dat vooral Nederlandse webshops het goed doen.” Stefan Van Overbeke lanceerde daarop een stelling waar Patrick Leysen het niet mee eens was: klanten willen niet zozeer snel bediend worden, ze willen wel op zoek naar de goedkoopste oplossing. “Snelheid speelt wel degelijk een rol, dat zie je ook in de VS en in Azië. Speed is convenience”, aldus Leysen.

Daarna kwamen startups Mealhero en Nood aan bod. De eerste biedt een toestel waarmee in een handomdraai en de juiste ingrediënten een maaltijd op tafel kan gezet worden. Opnieuw convenience, maar op een andere manier. Het was ook het idee achter Nood, dat maaltijdboxen levert voor wie geen zin of inspiratie heeft om te koken, maar ook een shop heeft in de Louizalaan. “De klant vindt het belangrijk om een gezicht te kunnen kleven op een concept”, zei Steven Beckers. Ook zij kregen de vraag: willen ze samenwerken of concurreren met supermarkten? Jeroen Spitaels: “Samenwerken is in de toekomst zeker mogelijk, dat is ook de bedoeling. Retail wordt een ontmoetingsplaats waar mensen producten leer kennen. Wij willen zoveel mogelijk mensen bereiken. We sluiten ook samenwerkingen met merken zoals Devos-Lemmens niet uit. Mensen willen meer convenience en technologie speelt daar een belangrijke rol in. Voeding heeft tot nu toe geen grote revolutie meegemaakt. Er is nog veel te doen in de voedingsdistributie. Of Mealhero een evolutie of een revolutie is? Op vlak van voeding is het een evolutie, het concept is een revolutie.”