Amazon heeft er een gemengd jaar opzitten, zoals blijkt uit zijn resultaten van 2021. De onlineverkoop, zijn traditionele activiteit, daalde licht (-1%), maar dit werd meer dan goedgemaakt door inkomsten uit de cloud, reclame en de beursgang van Rivian.

Ondanks verstoringen in de toeleveringsketen en stijgende arbeidskosten die op de online verkoop van de e-commercegigant wogen, slaagde Amazon er vorig jaar in zijn groei voort te zetten. Dankzij zijn diversificatiestrategie heeft Amazon zijn nettowinst in het vierde kwartaal van 2021 verdubbeld, tot 14,3 miljard dollar. De omzet steeg in dezelfde periode met 9,4% tot 137,4 miljard dollar. De cloud- en reclameactiviteiten zijn nu goed voor meer dan de helft van de inkomsten van de e-commercereus die iets minder dan 30 jaar geleden werd opgericht door Jeff Bezos. Vorig jaar bracht reclame 31 miljard dollar op voor Amazon... Ten slotte kon de groep op het einde van het jaar ook profiteren van haar investering in de autoconstructeur Rivian, die in november met veel tamtam naar de beurs ging.

Amazon, dat in de ogen van veel van zijn klanten onmisbaar is geworden, heeft ook een prijsverhoging aangekondigd voor zijn Prime-dienst in de Verenigde Staten. Vanaf eind deze maand stijgt de prijs van 119 naar 139 dollar per jaar om artikelen gratis en snel te kunnen laten leveren.