Zalando
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando
Na succesvolle experimenten gaat Zalando zijn virtuele paskamers testen in al zijn 25 markten. Dat maakte het bedrijf zopas bekend. Daarnaast werkt het mode- en lifestyleplatform aan een body measurement-functie die in de komende maanden zal worden uitgerold.
Na 2 succesvolle pilots met een selectie van kledingstukken van Puma en zijn eigen merk Anna Field bij 30.000 klanten, heeft Zalando besloten om zijn virtuele paskamer te testen op grote schaal. Concreet zullen miljoenen klanten in al de 25 landen waar Zalando actief is, een 3D-avatar kunnen creëren door hun lengte, gewicht en lichaamstype in te voeren. Daarbij kunnen ze kiezen uit 22 jeans-items - volgens Zalando een van de meest uitdagende categorieën om de juiste maat te vinden vanwege het gebrek aan maatstandaarden - en zien hoe verschillende maten hen zouden passen, met een heatmap die aangeeft waar het kledingstuk strak of los zit op de avatar die ze hebben gemaakt. "Ons doel met deze pilot-campagnes is om te leren en te begrijpen hoe klanten omgaan met deze nieuwe technologie, zodat we een probleemloze, schaalbare oplossing kunnen ontwikkelen voor de toekomst. Dankzij deze campagnes zien we al een toename van de klantbetrokkenheid en ongeveer de helft van de klanten probeert zelfs meer dan één maat op de avatar", vertelt Stacia Carr, vice president size and fit bij Zalando. "We willen de industrie ondersteunen bij het verder toepassen van digitale 3D-ontwerpsoftware en workflows voor modeproductie. Met deze processen worden digitale assets gegenereerd die nodig zijn om een virtuele paservaring te kunnen schalen."
Om deze virtuele paskamers in goede banen te leiden, heeft Zalando een intern team dat zich bezighoudt met maat en pasvorm. Het team gebruikt een combinatie van pasmodellen en machine learning, computer vision en andere technologieën om te voorspellen of items groot of klein vallen. Bovendien heeft het gepersonaliseerde maataanbevelingen gemaakt op basis van de aankoop- en retourgeschiedenis van klanten, samen met referentie-artikelen die klanten aan hun profiel kunnen toevoegen. "Bij de artikelen waarvoor Zalando maataanbevelingen geeft, daalde het aantal retourzendingen met 10% in vergelijking met soortgelijke artikelen waarvoor geen maataanbevelingen worden gegeven", voegt Carr er nog aan toe.
Naast de uitrol van zijn virtuele paskamer werkt Zalando ook aan een body measurement-functie, waarmee klanten gepersonaliseerd advies kunnen krijgen op basis van hun werkelijke maten. Dit zal in de komende maanden worden uitgerold.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?