Zalando zag zijn omzet in het derde kwartaal groeien met 2,9% en telt voor het eerst meer dan 50 miljoen actieve klanten. 

Online mode- en lifestylespecialist Zalando boekte groei in het derde kwartaal. Het aantal actieve klanten nam toe met 8% vergeleken met een jaar geleden en overschreed de grens van 50 miljoen voor de eerste keer. Zalando’s lidmaatschapsprogramma, Plus, heeft het aantal leden bijna verdrievoudigd, meldt het bedrijf. Zalando verbeterde zijn resultaat en ziet zijn inkomsten voor belastingen (EBIT) stijgen naar 13,5 miljoen euro. De winstgevendheid ging volgens de Duitse e-commercereus de hoogte in door de introductie van een minimumbestelbedrag. Die zorgde ervoor dat er meer besteld werd of dat er betaald werd voor een levering. Het bedrijf focust ook op kostenbesparing en drong de kosten dit jaar al terug met 100 miljoen euro. “Nu het consumentenvertrouwen nieuwe laagten bereikt en de inflatie verder stijgt, was het een voorzichtige beslissing om de winstgevendheid te ondersteuenen”, zegt CFO Sandra Dembeck. “Het is niet helemaal duidelijk hoe de uitgaven van consumenten er in het laatste kwartaal zullen uitzien, maar we werken hard om onze strategische prioriteiten te realiseren.” Zalando stuurde enkele maanden geleden een winstwaarschuwing voor dit jaar, met inkomsten die stijgen met 0%-3%. Het zegt nu dat het naar verwachting aan de lage kant van die vork zal zitten.