Zalando heeft in Olsztynek, in het Noordoosten van Polen, samen met de Duitse logistieke groep Fiege een fulfilment center geopend specifiek gericht op de ‘flash sales’-activiteiten van Zalando Lounge. Het nieuwe megacomplex bedient 15 miljoen leden in 13 landen, waaronder België.

Zalando startte, naast de gekende webshop Zalando Fashion Store, zo’n negen jaar geleden de ‘shoppping club’ Zalando Lounge. Leden kunnen er producten van populaire labels en luxemerken tot 75% goedkoper dan de adviesprijs aankopen. Een groot verschil ten opzichte van de webwinkel is dat de producten pas bij de leverancier besteld worden als de verkoop is afgelopen. De verkoop duurt maar drie tot vijf dagen en de levering gebeurt trager dan voor bestellingen op het platform (tot enkele weken). Bestellingen worden niet gratis geleverd: in de Zalando Lounge betaalt men 5,90 euro verzendkosten. Het retourneren van artikelen is wel nog steeds gratis.

Specifiek voor de Zalando Lounge heeft Fiege Logistics in Polen een hub van maar liefst 130.000 m² gebouwd. Hoewel het fulfilment center fors geautomatiseerd is, zijn de activiteiten arbeidsintensief. In eerste instantie werken er 500 mensen. Op termijn moeten het zo’n 1.000 worden. Ostztynek werd overigens gekozen voor het grote reservoir aan werkkrachten en de nabijheid van twee hoofdsnelwegen (de S51 en de S7). Omdat leveringssnelheid minder telt dan voor de webshop, mag Zalando zich permitteren om het fulfilment center verder van zijn belangrijkste markten te openen.

Automatische sorteermachines

Centraal in het gebouw staan twee picking-torens van vijf verdiepingen hoog, waar miljoenen artikelen kunnen opgeslagen worden. Automatische sorteermachines zijn in staat om individuele bestellingen per leveringsadres te bundelen. Voorlopig worden enkel kleding en schoenen behandeld. De woonaccessoires krijgen een aparte zone in het gebouw, omwille van de aparte logistieke eisen.

Volgens Martin Rost, senior vice president Offprice (de koepel boven Zalando Lounge, Outlet Stores en Overstock Management) betekent het groeiende succes van Zalando Lounge een logistieke uitdaging. Het behandelen van deze artikelen vraagt een heel andere aanpak dan die in de ‘normale’ webshop. Dankzij de specifieke hub zal het aanbod flash sales aanzienlijk uitgebreid kunnen worden. Voor de conventionele bestellingen heeft Zalando nu 15 fulfilment centra in zes landen.