Yvan Verougstraete stapt op bij Medi-Market. Hij draagt de fakkel over aan Cédric Antoine, vandaag uitvoerend algemeen directeur bij Cora België en Luxemburg. De oprichter en de nieuwe CEO kunnen het goed met elkaar vinden, ondervonden we tijdens een dubbelgesprek.

In amper zes tijd heeft Medi-Market een hele weg afgelegd. Hou vat u die periode samen?

Toen we in december 2014 onze eerste winkel openden in Gosselies kregen we heel uiteenlopende reacties. Enerzijds waren er klanten die heel positief waren, aan de andere kant had je de apothekers die heel vijandig reageerden. We wilden zo goed mogelijk ingaan op die twee soorten reacties. De Mededingingsautoriteit heeft de orde van de apothekers veroordeeld. Maar we hebben zelf ook bewezen dat we geen cowboys zijn. We zijn de fase voorbij waarin we de strijd moesten aangaan, de dialoog met de orde van de apothekers is verbeterd.

De commerciële ontwikkeling ging ontzettend snel.

Het was essentieel om snel een kritische massa te bereiken en op de meest gunstige locaties aanwezig te zijn. Dat is volgens mij belangrijk in retail. Hoe kan je anders de centrale kosten rechtvaardigen en ze op een voldoende manier afschrijven ? Het is een dubbele voorwaarde -  voldoende grote schaal bereiken en aanwezig zijn op beste locaties – die ons moet toelaten om ons een competitief voordeel te geven. Er waren ook andere spelers op de markt, zoals Multipharma, die ook duidelijke troeven in handen hebben. Het was nodig om snel te gaan. Ons concept moest eerst juridisch op punt staan, daarna konden we commercieel ontwikkelen. Vandaag zitten we in een volgende fase, die van de professionalisering. Het draait om het consolideren van wat in een hele korte tijd opgebouwd werd. Dat zal de taak zijn van Cédric, die ik in volle vertrouwen de leiding geef.