Automatische winkels schieten als paddenstoelen uit de grond en niet enkel in de foodretail. Op B2B-niveau opent Würth in Canada, met de hulp van Wanzl, een hybride winkelconcept: een klassieke winkel overdag, maar wel 24/7 bereikbaar voor klanten.

Automatische winkels maken furore in heel de retail, zoals bleek uit onze coverstory van de november-december editie van Gondola Magazine. Maar de trend beperkt zich niet enkel tot de B2C-wereld. In 2018 opende de Duitse ijzerwarengigant Würth in zijn winkel in Turnhout een afhaaldienst voor bestellingen die 24/7 open is. Deze service is exclusief voorbehouden aan zijn professionele klanten en werd ondertussen uitgebreid naar andere winkels in Alleur, Anderlecht, Antwerpen, Boortmeerbeek, Houthalen, Hosingen (Luxemburg), Kuurne en Doornik. Hoewel deze verkooppunten voor klanten toegankelijk zijn van 7u00 tot 17u00, gaven mobiliteitsproblemen en de drukke agenda's van professionals Würth aanleiding om een systeem te ontwikkelen voor het afhalen van online bestellingen via een containerkast. Klanten kunnen de deur van die kast ontgrendelen met behulp van een code die ze per SMS ontvangen. 

De oplossing die Würth in Canada introduceert gaat een stap verder: de flagshipstore combineert veel van de principes die al aanwezig waren in de Duitse vestigingen van de keten. De winkel in Kamp-Lintfort, Westfalen, onthulde de look en feel van het nieuwe concept, terwijl de winkel in Vöhringen sinds 2018 een principe hanteert waarbij de winkel permanent open is. Een concept dat ondertussen is uitgebreid naar 24 Duitse winkels. De winkel in Toronto combineert deze twee innovaties, waarbij Wanzl opnieuw heeft gezorgd voor het concept, de meubels en de software-integratie.

De nieuwe vestiging in Canada is een hybride winkel: tijdens de normale openingsuren kunnen klanten zoals gewoonlijk hun boodschappen doen of kunnen ze terecht voor advies bij het personeel in de winkel. Daarnaast hebben ze 24/7 toegang tot de shop: klanten hoeven zich enkel aan te melden via hun Würth eshop-account, waarna ze een QR-code ontvangen die ze twee keer moeten scannen om het gebouw binnen te kunnen gaan en de eGate toegangspoortjes open te krijgen. Daarna hebben ze een uur de tijd om om hun aankopen te doen. Vervolgens scannen zij de QR-code bij de uitgang om toegang te krijgen tot de self-checkout terminal. De artikelen worden tot slot gescand en afgerekend via de Würth eShop-account van de klant.