De winst van supermarktgroep Jumbo is vorig jaar geslonken naar 22 miljoen euro, 75% minder tegenover een jaar ervoor. De groep grijpt in en wil besparen. Het ‘heroverweegt’ onder meer zijn belang in restaurantketen La Place, wat een voorbode van een verkoop kan betekenen.

Jumbo kijkt tegen teleurstellende cijfers aan. De winst daalde met 75% naar 22 miljoen, op een jaaromzet van 11 miljard euro, nadat er vorig jaar nog 80 miljoen euro winst was en in 2020 nog 137 miljoen euro. Grootste oorzaak voor die stevige terugval zijn de stijgende kosten, die de retailer door de harde concurrentiestrijd in Nederland en België niet kan doorrekenen aan de consument. Jumbo stelt zich intussen steeds harder op bij onderhandelingen met leveranciers, wat af en toe ook tot lege rekken leidt, maar wel ook in de kosten snoeien. De sponsorbudgetten (voor onder meer wielrennen) werden ingekrompen en er wordt ook gewerkt om de winkeldiefstallen terug te dringen.  In het najaar werd bekend dat Jumbo zich aansluit bij de Europese retailallianties Epic Partners en Everest, wat lagere prijzen en grotere marges moet opleveren. Aanvullend moeten retailmedia bijkomende opbrengsten opleveren. Opvallend is dat Jumbo zijn belang in restaurantketen La Place herbekijkt. “Daarmee komt La Place meer op afstand te staan”, zo staat in het jaarverslag. Een onduidelijke omschrijving, die de voorbode van een verkoop zou kunnen betekenen, zeker omdat de boekwaarde van het merk verlaagd werd. Jumbo meldde al eerder dat hij zijn ambities in België mildert en mikt op 50 winkels tegen eind 2025. Vandaag telt het er 33 in ons land. De familie Van Eerd, de eigenaren van Jumbo, zien door de moeilijke situatie af van het uitkeren van dividend over het jaar 2023.