Ondanks een toename van de omzet, daalde de winst van Carrefour met meer dan 12% in het eerste half jaar van 2017. En de Franse retailgroep lijkt niet veel verbetering te verwachten in de tweede jaarhelft.

Dat de omzet van de groep Carrefour de voorbije maanden gestegen was, bleek al bij de bekendmaking van de tweede kwartaalresultaten. Uit de nieuwe halfjaarcijfers blijkt dat de retailer in de eerste half van 2017 een totale omzet van 38,5 miljard euro heeft geboekt, wat 6,2% meer is dan een jaar eerder. Dat groeicijfer wordt lichtelijk opgesmukt door gunstige wisselkoerseffecten, maar ook like-for-like groeit Carrefour met 2.1%.

De winstcijfers ogen echter heel wat minder rooskleurig: de EBITDA daalde met 7% tot 1,448 miljard euro en vooral het recurrente bedrijfsresultaat kreeg klappen. Het bedrijfsresultaat ging namelijk met 12,1% achteruit tot 621 miljoen euro. Ook de operationele marge daalde tot 1,6%.

Carrefour wijst naar de competitieve marktsituatie in Frankrijk. De supermarktgroep investeerde volop in promoties en prijsverlagingen, wat op de marges weegt. Bovendien presteerden ook de overgenomen DIA-winkels niet goed in Frankrijk, klinkt het. Verder kostte ook de transformatie van Eroski- en Billa-winkels in Spanje en Roemenië respectievelijk winst.

Hoeveel winst Carrefour al dan niet in ons land maakte, wordt niet gecommuniceerd. Uit de halfjaarcijfers blijkt wel dat Carrefour Belgium in de eerste haarzelft een omzet van 2,127 miljard euro boekte, een stabiel resultaat (+0,1%) dat ongetwijfeld naar beneden wordt gehaald door het slechte resultaat in het eerste kwartaal.

 

Geen verbetering op komst

De zwakke winstcijfers dwingen Carrefour ook om haar verwachtingen voor 2017  bij te stellen. De retailgroep gaat er nu vanuit dat de omzet over heel het jaar met 2 à 4% zal stijgen, terwijl het eerder van een groei van 3 tot 5% uitging. Bovendien verwacht het bedrijf dat de winst in dezelfde richting (naar beneden dus) gaat evolueren. “Onze jaarresultaten zullen beïnvloed worden door onze halfjaarcijfers en een operationele omgeving die in sommige landen moeilijk zal blijven in de tweede helft van het jaar. Bij constante wisselkoersen, zal de evolutie van ons bedrijfsresultaat voor 2017 in lijn liggen met wat we in H1/2017 hebben gezien”, klinkt het.

Er ligt dus nog heel wat werk op de plank voor Alexandre Bompard,de nieuwe CEO van de groep. “Het nieuwe managementteam is volop gefocust op het verbeteren van de prestaties van de groep en het aanpassen van onze business aan de snelle en verregaande evoluties op de markt.” Het management zal eind dit jaar met een actieplan terugkomen, zo klinkt het. Daarbovenop gaat het zijn “financiële discipline” verstrengen door minder te investeren.