2018 een uitzonderlijk jaar? Niet voor private labels: die zetten hun opmars gewoon verder. En het eind is nog niet in zicht. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen en Gondola, die dinsdag uitgebreid besproken worden op een infosessie van Gondola Academy. Het is nog niet te laat om erbij te zijn! Schrijf u hier in.

We moeten het u niet zeggen: private label-producten zijn populair in België. En ook dit jaar zetten ze hun opmars verder. “Private labels zitten al enkele jaren in de lift in België, maar ook in de rest van Europa”, zegt Tom Penninckx van Nielsen, die volgende dinsdag toelichting komt geven bij de FMCG-poster van Gondola en Nielsen. “Voor dat succes bestaan verschillende redenen. Ten eerste neemt de transparantie toe. De consument weet steeds meer. Hij weet sneller of bepaalde producten goed zijn of niet, onder meer via sociale media. Je wordt rapper afgestraft als het niet goed is, maar je wordt ook sneller beloond als het goed is. En vooral op dat vlak hebben private labels vooruitgang geboekt: de kwaliteit wordt steeds beter. Daar kan je niet meer om heen. En dat is ook logisch: je kan je als retailer niet meer permitteren om binnen het aanbod van private label-producten minder kwaliteit aan te bieden. Dat straalt af naar de rest van het aanbod.”

Eén van de retailers die het duidelijkst zijn stempel gedrukt heeft met private label-producten is Colruyt, zegt Tom Penninckx. “Wat zij voor mekaar gekregen hebben met Boni is heel straf. Dat is het bekendste private label van het land. Als je weet dat het pas vijf jaar geleden geïntroduceerd werd, dan is dat echt knap. Ze hebben intussen 4.000 referenties. De voornaamste driver in de markt van de private label-producten is het kopiëren van bekende merken. De Griekse yoghurt van Danone bijvoorbeeld: dat is zowat de succesvolste productintroductie van de voorbije jaren. Na 2, 3 jaar kwamen er private label-imitaties op de markt die het echt goed doen. Dat zijn het soort producten waarin private label het goed doet.”

Meer weten over de opmars van private label en de stand van zaken in de FMCG-sector? Schrijf u snel in voor de infosessie van volgende dinsdag, want er zijn nog maar een paar plaatsen vrij! Tijdens deze sessie worden er trouwens ook cijfers gedeeld over de verschillende categorieën.