#1 Het startschot voor de zomer is gegeven. Tijd voor cocktails op het strand, leuke uitstapjes met vrienden, festivals en nog veel meer. Voor retailers is het weer alle hens aan dek. Hoe spelen ze in op die vakantiedrukte? Voor onze zomerreeks trok Gondola naar supermarkten in de buurt van vakantiebestemmingen. Starten doen we met de Delhaize-winkel in Haacht.

Het afgelopen weekend was het eindelijk zover: Rock Werchter vond voor het eerst weer plaats na twee coronajaren. De sfeer was top. Daar kon zelfs de zware stortbui van donderdagavond niks aan veranderen. Speciaal voor onze zomerreeks brachten we een bezoekje aan de Delhaize-winkel in Haacht om te kijken hoe de retailer profiteert van deze festivalgekte. Al tijdens de autorit naar de winkel werd duidelijk dat iedereen reikhalzend had uitgekeken naar de terugkeer van Rock Werchter. Festivalgangers trotseerden zonder enige probleem de hevige stortbui die donderdagavond losbarstte boven Werchter. Voor de festivalgangers die wel droog in de auto zaten was het wachten geblazen: alle wegen naar Rock Werchter stonden muurvast, waardoor een ritje van nog geen kwartier van Brussel naar Haacht plots eentje van anderhalf uur werd. Achteraf bekeken misschien niet de beste zet om juist de eerste dag van het festival een bezoekje te brengen aan de Delhaize-winkel. Gelukkig werden we in de winkel hartelijk onthaald door uitbater Stef Cools, die ons maar al te graag door de winkel gidste.

"Rock Werchter, een festival van Aïki-noodles en alcohol"

Dat de Delhaize-winkel in Haacht een vaste stek is van de festivalgangers bleek al meteen bij onze aankomst in de winkel. Enkele festivalgangers, volledig gehuld in een regenbroek en -jas, strompelden volledig doorweekt de winkel binnen. “Je herkent de festivalgangers meteen. Als de zon schijnt zijn ze allemaal net iets korter gekleed dan onze vaste klanten en op een regenachtige dag zoals vandaag kan je ze herkennen aan hun poncho’s of regenpakken", lacht Stef Cools.