Tien jaar geleden stampte Stéphane Ronse Foodbag uit de grond, begin dit jaar gaf hij de fakkel door aan Jessie Maras. Naar aanleiding van het Feeding the Future-event van Gondola Academy op 19 juni: een babbel met de kersverse CEO over de missie van Foodbag en hoe die bijdraagt aan positieve verandering.

Door en door Belgisch

Jessie bracht vijftien jaar door bij supermarktgroep Colruyt Group. De laatste jaren was ze verantwoordelijk voor marketing en online verkoop van de Collect&Go-webshop. “Wat mij vooral aantrok, is dat de onderneming Belgisch DNA heeft en samenwerking met lokale leveranciers als hoofdzaak ziet”, aldus Jessie Maras. “Als je zelf al die ingrediënten zou willen bijeensprokkelen, moet je het hele land rondrijden. Met Foodbag brengen we ze bij de mensen thuis. Niet alleen handig, maar consumenten leren ook nieuwe, kwaliteitsvolle producten kennen.”

Stéphane had bij de opstart het geluk om met leveranciers in zee te gaan die in zijn idee geloofden, waardoor hij kon groeien. Nu doet Foodbag hetzelfde terug voor lokale producenten. Jessie Maras: “We geloven in kleine lokale producenten en voegen ze toe aan ons assortiment. Zo helpen wij ze op onze beurt om te groeien.”

Digitaal met menselijk gezicht

Tijdens de coronaperiode ging de groei van maaltijdboxleveranciers crescendo, nadien kwam voor sommige de weerbots. Hoe houdt Foodbag stand en waarin verschilt het van andere spelers? “We zijn weliswaar een digitale speler, maar onze service heeft een grote menselijke component”, vertelt de topvrouw. “Geen anonieme drop-off, maar een vriendelijke dienstverlening door 65-plussers, onze ‘food heroes’. We sturen onze recepten bij volgens feedback van klanten, en hebben meer dan honderd afhaalpunten. Klanten zitten niet vast aan een abonnement, en dat we een lokale speler zijn loont ook. Dat zetten we graag in de verf.”

Voorloper in verandering

Foodbag speelt in op veranderende eetgewoontes en zegt een voorsprong te nemen op de markt. Geldt dat ook als het aankomt op de eiwitshift, gezonder en duurzamer eten? “We zorgen voor een groot aanbod plantaardige en vegetarische producten in onze markten en recepten in ons menu om de eiwitshift te steunen”, stelt Jessie Maras. “Op die manier nemen we het voortouw in vernieuwing. We hebben natuurlijk vlees in het aanbod, maar dat is per definitie lokaal. Ook op het vlak van gezondheid geven we nudges in de goede richting. Zowel in de samenstelling van gerechten als in de keuze van producten.”

Van graanveld tot pastabord

Een concreet voorbeeld? Twee boeren kwamen tot de conclusie dat de verkoop van hun graan aan grote partijen nauwelijks rendabel was. De oplossing: er pasta van maken. “Geen evidentie, maar we gaven ze het volle vertrouwen en gingen met hen in zee”, duidt onze gesprekspartner. “Nu zijn bijna alle pasta’s in onze recepten van deze lokale ondernemers afkomstig. We evolueren sowieso richting meer volkoren producten, ook voor rijst. En we zien erop toe dat recepten evenwichtig zijn.” 

Eten voor de toekomst

Mensen beslissen zelf wat ze bestellen en Foodbag vermijdt een belerend vingertje. Maar alle gerechten zijn gebalanceerd en volgens strikte richtlijnen samengesteld. “Dat maakt gezond en duurzaam eten makkelijk, zonder in te boeten op smaak en variatie. We móéten anders gaan eten als we iedereen op de planeet willen blijven voeden. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij met verse en lokale voeding”, vervolgt ze.

Wat mogen bezoekers van Feeding the Future verwachten van uw presentatie? “Ik haak in op het thema fresh food en hoe die de keuze van consumenten en strategieën aanstuurt. Ons model is volledig gericht op verse voeding en gemak. Twee zaken die in een veranderende voedingsindustrie hun waarde zullen behouden. Wie die twee kan combineren, komt tegemoet aan wat de consument wil. Voor de rest wil ik er nog niet veel over kwijt. Zeker komen luisteren dus”, besluit Jessie.

Peggy Van der Auwera