Een nieuwe studie van het OIVO toont het koopgedrag en de houding van consumenten tegenover de distributiewereld. De nabijheid ten opzichte van de woon- of werkplek komt voor de consumenten op de eerste plaats. 35% noemt de locatie van de winkel als belangrijkste criterium. Op de tweede plaats staat de prijs (21% van de consumenten), waaruit blijkt dat de crisis nog altijd meespreekt in de gedachten van de consument. De klant heeft ook steeds meer belangstelling voor de ethische productieomstandigheden, hoewel de verkopen dit jaar een lichte daling vertonen.

64% van de consumenten bezoeken de hypermarkten en grote supermarkten (F1), 18% de hard discounts en 17% de F2-supermarkten.

Wie zijn de klanten van de verschillende merkketens?- AD Delhaize: klanten uit het noorden van het land, families met kinderen, vrouwen en 50- tot 64-jarigen- Aldi: mensen met kinderen, 30- tot 39-jarigen, personen uit de sociale middenklasse en Nederlandstaligen- Carrefour: Franstaligen en 18 tot 29-jarigen- Carrefour Express: Nederlandstaligen- 50 tot 64-jaringen, 12- tot 17-jarigen en Brusselaars- Champion: Walen en personen uit de bescheiden sociale groep- Colruyt: Nederlandstaligen, families met kinderen, 30- tot 39-jarigen en leden uit de hogere sociale groep- Cora: Franstaligen- Delhaize De Leeuw: mannen en 65-plussers- Intermarché: Walen- Lidl: Franstaligen- Match: Walen- Spar: families met kinderen, 30- tot 39-jarigen, inwoners van kleine gemeentes- Kruidenier op de hoek: Nederlandstaligen en leden uit de hogere sociale groepen