De Britse supermarkt Tesco stelt de prijzen van honderden producten gelijk aan die van Aldi. Op die manier hoopt de keten zijn positie in Groot-Brittannië te verstevigen en marktaandeel af te snoepen van de hard discounter, zo meldt Reuters.

Door de komst van hard discounters Aldi en Lidl op de Britse markt, woedt er al jaren een hevige concurrentiestrijd. Maar deze keer is het echt menens: de grootste supermarktketen van Groot-Brittannië, Tesco, heeft immers besloten om de prijzen van honderden producten gelijk te stellen aan die van Aldi, en dat zowel online als offline. Op die manier hoopt Tesco marktaandeel af te snoepen van de hard discounter. Onder de producten die een goedkopere prijs krijgen, vinden we onder meer yoghurt op Griekse wijze en grote ready-to-eat avocado’s, maar evengoed merkproducten. 

Hoewel Tesco in Groot-Brittannië het grootste marktaandeel heeft (27,2%), voelt het de laatste jaren de hete adem in de nek van discounters Aldi en Lidl. Zij voeren immers een agressieve expansiepolitiek waardoor de ene na de andere winkel uit de grond schiet en ze hun marktaandeel de laatste 10 jaar zelfs zagen verdrievoudigen. Zo zijn Aldi en Lidl op dit moment samen goed voor 13,7% marktaandeel. 

Om toch een tegengewicht te bieden tegen de discounters proberen de vier grootste supermarkten van Groot-Brittannië: Sainsbury’s, Asda, Morrissons en Tesco, de prijskloof met de discounters steeds meer te dichten. Vandaar ook de beslissing van Tesco om de prijs van honderden producten gelijk te stellen. Daarnaast pakken ze ook uit met extra diensten, die klanten niet terugvinden bij Aldi en Lidl. Zo introduceerde Tesco in oktober een loyaliteitsprogramma met een abonnement.