#6 Voeding speelt een cruciale rol in ons leven. Eten voorziet in een primaire behoefte, maar staat ook steeds meer centraal in onze sociale en culturele gewoonten. Maar wat zijn belangrijkste voedingstrends op wereldschaal? Ontdek het in onze serie waarin Xavier Terlet, deskundige voedingsinnovatie en senior advisor en mede-oprichter van ProtéinesXTC, extra uitleg geeft. Dit keer gaat het over de prijs-voordeelverhouding.

Vooraleer consumenten hun gewoonten veranderen en kiezen voor een nieuw product, moet er sprake zijn van een voordeel. Als dat het geval is, zijn ze zelfs bereid om meer geld te betalen, bijvoorbeeld als ze echt geven om dierenwelzijn, of als ze een garantie willen op het vlak van gezondheid. De vraag is echter waar het juiste evenwicht tussen die elementen ligt. “Het gaat niet meer om de verhouding tussen kwaliteit en prijs, die trouwens absurd is. De logica van de prijs-kwaliteitverhouding wil zeggen dat ik mijn kwaliteit moet laten dalen om de prijs te kunnen verlagen, en dat is verkeerd”, verklaart Xavier Terlet. “De prijs-voordeelverhouding veronderstelt daarentegen dat het bijkomende voordeel dat de consument krijgt de voorgestelde prijs waard is. Er zijn consumenten die bereid zijn om voor een capsule premiumkoffie 40 cent te betalen, terwijl een kopje klassieke koffie maar 7 cent kost. Als je om betaalbaar te blijven de kwaliteit verlaagt – en dat betekent inboeten op organoleptische eigenschappen, het veiligheidsaspect, de praktische kant of de ethische dimensie – is dat monumentaal. Laat ons dus niet langer spreken van prijs-kwaliteitverhouding, maar van prijs-voordeelverhouding. Is de prijs die ik voorstel het nieuwe voordeel dat ik de consument bied waard?”