Test-Aankoop heeft een nieuwe vergelijk gemaakt van zijn ontbijtgranen en snacks voor kinderen. Opvallende vaststelling: de Nutri-Score van verschillende producten is verbeterd sinds vorig jaar.

De verbetering van de Nutri-Score van verschillende ontbijtgranen en snacks voor kinderen toont dat volgens Test-Aankoop het label voedingsbedrijven ertoe aanzet om hun recepten aan te passen. Het label, dat producten indeelt in vijf categorieën, moedigt de consumptie van vezels, eiwitten, fruit, groenten en noten aan, terwijl het omgekeerd die van kilocalorieën, vetzuren, verzadigde vetten, suiker en zout ontmoedigt. Het label laat zo consumenten toe om bewuster te maken, maar gaat dus nog verder en heeft ook invloed op fabrikanten en hoe ze hun producten samenstellen.

De ontbijtgranen Honing Ballz van Carrefour bijvoorbeeld hadden in score D in 2018 en een score C in 2019. Het product bevat 3g suiker minder, iets minder calorieën, verzadigde vetten en iets meer eiwitten. De Wellness Flakes van Aldi gingen in dezelfde periode van een C-score naar een B-score. Ze bevatten 2,1 gram vezels meer, minder zout, suiker, verzadigde vetten en calorieën. De Weetabix mini choco ontbijtgranen tenslotte gingen van B naar A, doordat ze minder calorieën, verzadigde vetten en zout en iets meer vezels en proteïnes bevatten. 

De bekendheid van A-producten is nog niet zo groot

De A-producten mogen dan al in aantal groeien, het aantal consumenten dat er gebruik van maakt en de loyauteit aan A-producten moet nog opgebouwd worden volgens Nielsen. De typische gebruiker van A-producten zijn bemiddelde en iets oudere gezinnen. In elke voedingscategorie hebben ongeveer 18% van de klanten minstens één A-product gekocht. Maar het zijn de producten met scores C en D die het populairst zijn.

 

Nielsen

Terwijl de gemiddelde verdeling van de kopers weinig veranderd is in twee jaar tijd, vertegenwoordigen de 155 voedingscategorieën wel andere klanten en evoluties, aldus Nielsen. Van de producten die een A-label hebben, zijn er 27 (ofwel 35%) die door meer dan de helft van het cliënteel gekocht werden. Aan de andere kant zijn er producten die bijna volledig in de A-categorie verkocht worden. Een voorbeeld is bloem, waarvan 90% van de consumenten producten met een A-score gekocht hebben, terwijl minder dan 10% het in categorie B of C kochten en voor de rest categorie  D (categorie E bestaat niet in deze categorie).

 

"De bekendheid en populariteit van A-producten zal toenemen naargelang de inspanningen van de merken en het productaanbod evolueert. Om nog meer klanten aan te spreken, kunnen ook supermarkten de nadruk leggen op de Nutri-Score in zijn rayons en folders", zegt Martin Vallet, consumentenspecialist bij Nielsen.

Producttrouw in de categorie A moet nog opgebouwd worden, aldus Jean-François Orlando, experts consumentenstudies: "De getrouwheid bij consumenten aan A-producten is groter bij zout dan bij suiker. Wanneer mensen A-producten kopen bij de zoute categorieën, zoals groenten in blik, kopen ze veel minder D en E. Bij producten met suiker is die trouw veel minder groot omdat plezier daar een grotere rol spelen en mensen zichzelf daar wel eens iets gunnen."