Steeds meer voedingsbedrijven kondigen prijsverhogingen aan. De laatste in de rij is de Belgische koffiefabrikant Rombouts, dat onder meer naar onrust op de grondstoffenmarkt en de klimaatopwarming verwijst. Voor consumenten wordt een supermarktbezoek onvermijdelijk duurder.

Koffiefabrikant Rombouts stuurt deze week een brief naar zijn B2B-klanten (bedrijven). “Wij contacteren u binnen een context van economisch herstel, gecombineerd met de gevolgen van de klimaatopwarming, wat sterke spanningen veroorzaakt op de grondstoffenmarkt alsook de transportsector”, zo luidt de aanhef. Rombouts verwijst naar de moeilijke weersomstandigheden voor groene koffie, maar ook naar een “spectaculaire kostenstijging” bij verpakkingsmaterialen zoals karton, metaal en plastic en hogere kosten voor maritiem vrachtverkeer. “Deze ongekende situatie verplicht er ons toe onze prijzen aan te passen.”

Rombouts is niet de eerste en niet de laatste die een prijsverhoging aankondigt. Eerder lieten onder meer Kraft Heinz, diepvriesgroentebedrijf Ardo, Pepsico, Lotus Bakeries, GBfoods (Devos & Lemmens, Royco, Liebig) weten dat ze hun prijzen met minstens 5% verhogen. Ook Dr. Oetker voorziet prijsstijgingen voor al zijn producten. In een gesprek met Distrifood zei Gert-Jan Bosman, manager directeur België en Nederland, dat het bedrijf in één van de buurlanden van Nederland de productie een week heeft moet stilleggen omdat er een tekort was aan karton. Of dat buurland België of Duitsland was, verklapte Bosman niet. “Maar ik kan je wel zeggen dat ik dit in mijn hele 16-jarige loopbaan nog nooit heb meegemaakt.”

Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN hebben de prijzen van ingrediënten zoals granen en oliën hun hoogste peil in 10 jaar bereikt. Tijdens de coronapandemie is in veel landen de productie van grondstoffen gedaald. Nu de economieën weer op gang komen, kan het aanbod de vraag niet bijhouden, wat tot hogere prijzen leidt. Voor consumenten zal een bezoek aan de supermarkt op die manier onvermijdelijk worden. Veel retailers zijn in een scherpe concurrentiestrijd verwikkeld en proberen de prijzen zo laag mogelijk te houden. Maar omdat de marges vandaag al klein zijn, lijkt de kans groot dat consumenten de prijsstijgingen toch zullen voelen. In een interview met Bloomberg zei Hugh Johnston, financieel directeur van Pepsico, dat consumenten dat volgens hem ook aankunnen. “Consumenten hebben een vrij gezonde balans dezer dagen. Ze kunnen een zeker niveau van prijsverhogingen aan.”