#8 Door de verplichte sluiting van de horeca, het telewerken, de kleine bubbels… steeg de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 met 22% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Wij geven in deze mini-serie een overzicht van de verschillende categorieën. Afsluiten doen we met vis, week- en schaaldieren.

Het uitzonderlijke voorjaar in 2020 door de coronacrisis was ook in het voordeel van de verkoop van vis, week- en schaaldieren in de retail. De aankopen voor het thuisverbruik van de totale categorie vis, week- en schaaldieren groeide in de periode juli 2019 - juni 2020 met 6% in volume en met 4% in besteding per capita.

De groei was het sterkst bij gerookte vis (+9%), verse week- en schaaldieren (+7%) en vooral bij de diepvries vismaaltijden (+11%). De mosselen konden meer kopers aantrekken en groeiden met 10% in volume. De gepelde grijze garnalen hebben terug een normaal prijsniveau en groeiden met 8%. 

De verse vis steeg met 4% in volume per capita en door de hogere gemiddelde visprijzen (+2%) stegen de verse visbestedingen met 6%. Deze categorie trok ook opnieuw meer kopers aan. Vlaanderen deed het voor verse vis iets minder goed dan het nationale gemiddelde (+3% in volume en +5% in bestedingen).

De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis. Dit aandeel groeit opnieuw onder impuls van zalm, die de belangrijkste vissoort wordt. Daarnaast deden tonijn, pangasius, makreel, tongschar en maatjes het de voorbije periode beter dan gemiddeld. De verse pladijs kon in het tweede kwartaal van 2020 vooruitgang boeken. 

Het aantal kopers en de aankoopfrequentie van verse vis steeg lichtjes. 69% van de Belgische gezinnen koopt verse vis en ze doen dat 8,5 keer per jaar. Het aantal kopers van verse week- en schaaldieren steeg onder impuls van de mosselen naar 77% van de Belgische gezinnen. De aankoopfrequentie van verse week- en schaaldieren blijft stabiel op gemiddeld 8 keer per jaar.

In de periode juli 2019-juni 2020 kocht de Belg 9 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt, inclusief vissalade en visconserven) voor een waarde van 115 euro. 

DIS 1 blijft met ruim 40% marktaandeel afgetekend marktleider. Hard discount groeide fors in 2019 maar blijft nu stabiel. Het is het tweede belangrijkste kanaal en neemt 27% van de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren voor zijn rekening. De visspeciaalzaak steeg terug van 9 naar 10% marktaandeel. De buurtsupermarkt is op lange termijn de sterkste groeier, maar stabiliseert nu op een aandeel van 15%. De openbare markt staat onder druk. In Vlaanderen is de speciaalzaak en de openbare markt voor vers vis en Noordzeevis relatief belangrijker en is de hard discount kleiner maar groeiend.

Zuivel

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie?

Klik hier!
Zuivel

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine