Platform voor tweedehandskleding Vinted kende het vorige jaar een sterke omzetgroei, maar ziet tegelijk ook het verlies toenemen. Dat blijkt uit het jaarverslag dat Vinted neerlegde bij de Britse Kamer van Koophandel.

De omzet van Vinted ging in één jaar tijd van 148 naar 245 miljoen euro, een groei van 60%. Maar tegelijk groeide ook het verlies van 24 miljoen naar 118 miljoen euro. Grote reden daarvoor zijn de marketinguitgaven: Vinted investeerde maar liefst 193 miljoen euro in televisiespotjes en andere reclame, waarmee het nadrukkelijk aanwezig is in heel veel Europese huiskamers. In vergelijking met 2020 stopte Vinted daar drie keer zoveel in, meldt het Nederlandse Quote. Het fikse verlies verontrust het bedrijf niet. “De leidinggevenden geloven dat ze Vinted zouden kunnen runnen met een positieve cashflow voor 2021, maar ze hebben besloten om een deel van de resterende cash te spenderen aan marketing, om de groei van het bedrijf te versnellen”, zo klinkt het in een verklaring bij de jaarrekening. Zoals veel start-ups wil Vinted dus investeren in groei en marktaandeel, zonder zich grote zorgen te maken om winst of verlies. De investeringen moeten pas in een latere fase winst opleveren.