De Tijd wist vrijdag dat de verkoop van Veritas in de laatste rechte lijn zit.  Volgens het Vlaamse dagblad zullen enkele van de huidige eigenaars, samen met een grote groep ondernemers, opnieuw investeren in het bedrijf.

"De tijd is gekomen om op zoek te gaan naar een nieuwe partner”, zo meldden de eigenaren van de Veritas-keten in november 2023. Eerder hadden ze een paar jaar lang geprobeerd om de keten, die in zwaar weer terechtgekomen was weer op de sporen te krijgen. Tot in 2019 de overname ervan volgde door de Antwerpse investeringsmaatschappij CIM Capital, samen met Erwin Van Osta en Carl Liekens (eigenaars van Hubo) en ondernemer Walter Van Gastel. Dat proces raakte rond in 2022, het jaar waarin het merk weer winstgevend werd, met een omzet van 91,1 miljoen euro, een stijging van 11%, en een EBITDA van 7,5 miljoen. In 2023 deed Veritas het nog beter. Voor dit jaar wordt een omzet verwacht van ongeveer € 100 miljoen, met een EBITDA van zo’n € 10 miljoen.

De laatste loodjes

Dertien maanden na deze bekendmaking lijkt het overnameproces zijn voltooiing te naderen. Afgelopen zomer was het project bijna rond, maar uiteindelijk ging het toch niet door. Er waren vergevorderde gesprekken met een kandidaat, vermoedelijk Gilde Equity Management, aandeelhouder in uiteenlopende Belgische bedrijven (Actief Interim, Conteyor, Innotec ...) - die zich uiteindelijk terugtrok om redenen die toen niet bekendgemaakt werden. Maar als we De Tijd mogen geloven, is het nu de goede keer. Volgens het Nederlandstalige dagblad bevindt de deal zich in de laatste fase en zullen Erwin Van Osta, Carl Liekens en Walter Van Gastel samen met het management opnieuw investeren in het bedrijf. Daarnaast zou een grote groep ondernemers ook individueel aan boord komen via een ‘smart deal’, opgezet door fusie- en overnamebedrijf SDM. Deze laatste wilde de informatie echter niet bevestigen of ontkennen.

Internationale uitbreiding

De Veritas-keten, in 1892 opgericht door Jean-Baptiste Leestmans, telt nu 120 winkels in België, Luxemburg en Nederland. Op die laatste markt heeft het merk momenteel drie vestigingen, maar ook plannen om eer flink uit te breiden. CEO Corneel De Maeyer kondigde al in 2023 aan dat hij tegen 2026 80 extra verkooppunten wil hebben, niet alleen bij onze noorderburen, maar ook in Duitsland, Noord-Frankrijk en Scandinavië. "Het is een succes en we moeten nu verder gaan met de ontwikkeling", zei hij naar aanleiding van de Nederlandse openingen. In België daarentegen had Veritas niet dezelfde expansieambities, tenminste tot voor kort niet. Zal de aanstaande overname deze ambities veranderen? Het wordt wellicht nog even wachten om daar bevestiging van te krijgen.